-livet i en norrlandsträdgård

söndag 23 januari 2011

Vacker vinter.....

Även om jag längtar till vår och sommar så måste jag medge att jag gillar denna årstid. Vitt, rent, vackert med perfekt sparkföre. När det nyplogat, färdigskottat, solen skiner och lite takdropp!! Då är det inte dumt med vinter...sååå vackert :)
Tog några bilder av trädgården som den ser ut just nu efter en härlig långpromenad igår.

 Plogkanterna och snöhögarna inne på gården är höga...

 Växthuset ser litet ut....taket är redan avskottat tre gånger och fler lär det bli

 .......naturliga volanger :)

 .....komposterna syns inte mycket nu....

 .....hallonstöden i ny skepnad

 .....uteplatsen har fått en extra överliggare

 .....snödjupet är ca 70-75 cm

 .....behövs inte mycket snö till innan soffan är gömd

.....pelargonhyllan på uteplatsen har fått en ny look.

Ha en fortsatt skön helg.
Själv ska jag ta en långpromenad, sen blir det att peta ner några frön :) 
samt plantera om krukväxterna
Ha dé  

6 kommentarer:

  1. Visst är vintern fin och vilket fint ljus du fått i dina bilder. Är lite nyfiken på dina fina bågar, är det av armeringsmattor du har gjort dom eller, ser grövre ut på bilden?
    kram

    SvaraRadera
  2. Härliga vinterbilder! Det är så det ska se ut när det är vinter;o)
    Jag borde sätta mig ner och få ihop en beställning på tomatfrön till Rara Växter, har bara inte blivit av än! Men jag har ju lite tid på mig innan de ska planteras:-)
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Stina!
    Vilka vackra vinterbilder!
    Tror aldrig jag har varit med en vinter då träden har haft rimfrost från vinterns början och har fortfarande. Det är sagolikat vackert!
    I mitt tycke så går vi mot den absoluta bästa årstiden nu. Takdropp, varm sol, snögrotta, kaffe och grillad korv.....= livskvalite
    Ha en fin söndag!
    Här är det -18º, för kallt för en promenad, brrr!

    SvaraRadera
  4. Dina armeringsbågar är verkligen snygga!

    SvaraRadera
  5. Bågarna är av armeringsmatta som vi 'klippt' till önskad storlek, 6 mm tjocka, rutor 15x15 cm. Man får mycket valuta för pengarna av en armeringsmatta:)

    Håller helt med Helen, vi går mot bästa årstiden nu ...men det var på gränsen för promenad för mig också, tempen hade ändå stigit från -22 till -17 när jag gick...bet ordentligt i kinderna :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Hej! gillar också dina armeringsbågar - och lite nyfiken på hur ni har gjort dem? Jag förmodar att de måste bestå av mer än en del som ni fäst samman på något vis? Och får de någon extra stadga genom ngn grövre variant som sticks ned i marken?

    //Petra

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina