-livet i en norrlandsträdgård

söndag 14 augusti 2011

Bekvämt.....

.....och snyggt blev det i två av mina komposter, där jag planterade brytbönorna 'Cantare Snap'. Åt sniglarna säger jag bara 'sorry', där fick ni för ni åt upp alla mina bönor förra året. Inte en snigel har lyckats ta sig upp:)
....friska och frodiga och på bekväm plockhöjd.
Misstag har jag gjort, planterat bönorna för tätt:/

...när min mor var och hälsade på tidigare i sommar, sa hon, du kommer få bönor så det räcker och blir över, du har ju planterat ganska många......
Hon har betydligt mer erfarenhet av bönodling än jag. Det är bara att lyssna och lära av mor:)
....mamma hade rätt...just nu 'sprutar' det ut bönor ur plantorna. Jag själv hade tänkt lite bönor till provsmakning, inte bunkra för vintern. Så just nu förväller jag och fryser in....

 
...som sagt, ett misstag jag ofta gör är att jag planterar för tätt, jag måste försöka bättra mig ! Men det ser så ynkligt ut på våren när man planterar. Tex. jag satte sex prydnadspumpor, fast med facit i hand hade det räckt med två-tre i odlingsbänken.....det svämmar över!! 
Men....men....man lär så länge man lever och tur är väl det:D

 Nu är min semester slut, känns alltid lite vedmodigt så här sista dagen.
Men sommaren har varit fantastisk och än är den inte slut, även om dom senaste nätterna varit kalla +1 grad som lägst, huvva, farligt nära....

Ha det gott!!

7 kommentarer:

  1. Inget ont som inte har något gott med sig...nu har du ju bönor för hela vintern att njuta av.

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. ja, det blev inga morötter att tala om för mig heller, sådde alltför tätt och nämndes inte gallra bort tillräckligt mycket =) så nu har vi endast små munsbitar =)
    men kanske blir det bättre i nästa år...
    trevlig vardagsvecka!
    susanne

    SvaraRadera
  3. Några tröstens ord?
    Det blir ofta för mycket här.Vi köpte en extra box men den blev också full...
    Min semester är också slut, imorgon börjar klocktittandet igen.
    Det kom kylig luft hit med, men tackochlov inte under 10 grader än.Jag blir lika stressad av en snabb höst som av en snabb vår.
    Lång näsa åt sniglarna och mumsig bönsoppa till familjen?

    SvaraRadera
  4. Där lurade du allt sniglarna :) Vilken fin skörd du fått Kram Suss

    SvaraRadera
  5. Det ser härligt ut när det växer så bra. Intresant böna. Har tänkt testa nån böna nästa ska . Måste läsa på om den du sått.

    Kram

    SvaraRadera
  6. oh your garden is so wonderful with variety of
    veges and plants. juse gorgous.

    SvaraRadera
  7. Vad det växer hos dig. Snyggt!
    Smart att lura sniglarna på detta sätt.
    Nu när det är som grönast i trädgårdslandet står nattfrosten på lur, hos mig i kallhålan Brännberg har det nästan varit nattfrost -0.8, fuchiorna fick bruna fula kanter. Det får gärna regna på nätterna, det håller nattfrosten borta.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina