-livet i en norrlandsträdgård

tisdag 24 juli 2012

Märklig....

..... är verkligen 'Nattblomster' som jag sådde i våras efter tips på
 Helens blogg. Tyckte den verkade spännande och annorlunda
 och det är den...
....under dagen är den full av vinröda knoppar, kanske inte några man lägger märke till direkt men tittar man nära är dom riktigt vackra.... 

...förvandlingen sker under sena eftermiddagen då 'Nattblomstret' börjar veckla ut sina kronblad...

 ......för att sen blomma och lysa upp hela kvällen/natten med sina vita blommor. 
Nåja, jag vet inte riktigt när på natten den viker ihop sina blommor, men när jag vaknar är det iaf knoppar igen.... 

....snygg kontrast med kronblad som är vinröda på undersidan 
och kritvita på ovan.
Jag slutar aldrig förundras,
 'Nattblomster' en
 märklig, vacker och annorlunda växt :)


Ha dé 

10 kommentarer:

  1. Vilken annorlunda vacker växt. Häftig!!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du nappade på tipset Stina :=)
    Ja, för visst är den fin? Sen doftar den ju sååå gott under sena kvällstimmen.
    Kan inte vara utan den i sommarens kruka utan dom fröna tillhör 'måste frösås'

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det missade jag att skriva, den doftar också helt underbart :)

      Radera
  3. Den är helt fantastisk, skall lägga namnet på minnet. Har aldrig sett den förr.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  4. Och du, spara den över vintern. Vår blommade nästan oavbrutet hela vintern i uterummet. Och nu blommar den igen. Och doftar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, visste inte att den går och övervintra. Hoppas den klarar att bo med pelargonierna i källaren, värt ett försök :)

      Radera
  5. har aldrig sett el hört om förr.. den va fin o annorlunda..ha en bra helg.

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Nu blommar mina lyckoklöver som jag vann i din tävling. Jättesöta!!!
    Hur gör man med lökarna sedan till hösten ? ska man ta upp och torka dom eller kan man låta dom stå i krukan frostfritt?
    kram mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mia
      Kul att dom blommar :) Förvaringen är superenkel...
      Jag låter mina stå kvar i krukan frostfritt. Inte en droppe vatten ska dom ha på under förvaringstiden. Sen är det bara att plocka upp dom och sätta i ny jord, nån gång i april brukar jag plantera dom.
      Lycka till !!
      kram Stina

      Radera
  7. Ja det var en spännande blomma :) Kram Suss

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina