-livet i en norrlandsträdgård

söndag 24 oktober 2010

Hej mitt vinterland....

Nu är det andra gången vi får snö i höst/vinter. Nu känns det som vintern är här på riktigt. Lördagsmorgonen vaknade vi upp till ett ca 10 cm snötäcke. Det var bara att ta fram snöstyran. Jag måste ändå erkänna att det såg härligt ut, allt blir så ljust och fint speciellt när solen försökte tränga igenom molnen.
Fick faktiskt lite vårvinter känslor, jag gillar vårvintern  :)
Annars tycker jag också att det är helt okej med snö, kul för barnen, rent, vackert och ett bra skydd för växterna. Särskilt bra för växterna om snön hinner före den stränga kylan som vi har då och då. Nej usch..stäng kyla gillar jag inte! Helst inte under 10 minus ska det vara.... om jag får bestämma. Det skulle inte vara dumt att hoppa över januari och februari också...lite kortare vinter hade inte skadat.....jaja drömma kan man väl få :) 
Praktbetonikans fröställningarna har fått snöblommor.
Det gäller att se det vackra med vintern också, om man bor i norrland ;-)


Här har vi haft många sköna stunder i sommar..nu mjukt inbäddat i den "stilla vita friden".....
Växthuset i vintervila....men vänta bara till våren... då du.... :)

Nu är det absolut slut cyklat för min del...jag tillhör inte dom som cyklar på vintern...livsfarligt.....  tycker iallafall jag!
Nej....in i förrådet med den...och ut med sparken :)


Nu får man nöja sig med "isblommor" några månader framåt och drömma /planera om kommande säsong.....snart är vi där...:)
Ha det gott alla i vårt avlånga land...


7 kommentarer:

  1. Härliga vinterbilder!
    Vad mysigt att kunna ta sparken istället för cykeln, så mycket snö finns det ju aldrig på vägarna i skåne för här ska ju alltid saltas så mycket. Vi brukar åka till sälen och köra skidor och då "sparkar vi " ibland istället för att promenera.
    Ha en skön söndag
    Mia

    SvaraRadera
  2. Men oj så mycket snö hos dig! Härliga bilder! Här var det utlovat snö idag, men det blev bara ett tråkigt småregnande! Jag är en sån som cyklar hela vintern, envis som jag är :)
    Jag instämmer i dina drömmar om att vintern kunde vara kortare, och sträng kyla gillar jag inte heller! Hoppas verkligen att vi får en "snällare" vinter i år!
    Ha en trevlig vecka!
    Margot

    SvaraRadera
  3. Hej syrran!
    Alltid lika fina bilder,som sagt man måste se det fina i allt.Positivt tänkande....:) Jag försöker hela tiden. Tack för besöket...muntrar upp en och man får ny energi....du är bäääst.kram och god natt

    SvaraRadera
  4. Hej Stina!
    Oj, vad mycket snö det var hos dig!
    Ja, ställ in cykeln, nu är det vinter!

    Fast i mina trakter är det barmark igen, sååå härligt! Krattade grusgångar och rensade lite i rabatterna i går. :=)
    Ha ne!

    SvaraRadera
  5. Hmm...undrar just vad som sker i "tanken" jag vet att det sker en massa planer o funderingar även när det "vita täcket" ligger där och väntar på att våren ska börja..
    blir spännande att se vad vi ska göra då...
    kram...

    SvaraRadera
  6. Ja..jag gillar sparken skarpt, också bra att ha något att hålla sig i när det är halt ;-)tog den till jobbet idag!
    Jag hoppas också att vi får en "snällare" vinter i år för alla i vårt avlånga land. Vintern kan vara nog så besvärlig där nere i "plattlandet" ;)

    Men Helen...har du ingen snö! Du bor ju högre upp än mig, rensar fortfarande..orättvist ;)

    Kramen tll dig syrran...och krya på dig!

    Ulf du skulle bara veta vad det "gror" där inne, vänta bara :) kram

    SvaraRadera
  7. Hej Stina

    Vilken snö ni har.
    Jag upptäckte det förra helgen när jag var till Vännäs hos syrran.Att ni hade mycket mer än hos oss.
    Vi bor ju vid havet så det är nog det som det beror på.
    Idag har vi strålande sol och snöfritt.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina