-livet i en norrlandsträdgård

torsdag 7 oktober 2010

Kul post....

Den här veckan har jag inte fått ett utan två spännande brev i brevlådan. Först kom ett brev med frön.
Helen i Piteå har så många spännande/ovanliga växter i sin trädgård som hon tar frön ifrån. Vilket "pillgöra" det måste vara :)
Nu har jag tänkt pröva på att fröså perenner och passade därför på att köpa lite frön från hennes hemsida. Dom kom snyggt förpackade och uppmärkta med namn och med goda råd :)
Tack Helen !

Fröna jag köpte var....
Rudbeckia occidentalis - Trollrudbeckia
Claytonia megarhiza - Bergsköna
Swertia perennis
Allium cernuum - Prärielök
Meconopsis quintuplinervia - Tidig Bergvallmo
Lathyrus vernus - Vårärt - blålila
Lathyrus vernus 'Alboroseus' - Vårärt
Nu gäller det bara att få dom att gro så småningom, något borde jag lyckas med :)
Den tidiga Bergvallmon har jag redan sått och ställt ut i barnkammaren, till våren tar jag in den i växthuset och låter den gro. Allt efter Helens råd :) 


Idag kom nästa brev från Helen, tänk att det ska vara så kul att få brev :)

 Några småplantor av Hornrapunkeln.
 Fint förpackade dom också :) Jag planterade dom direkt i krukor och ner i sandbädden i barnkammaren. Sen bad jag en liten bön åt dom, att det inte är så dumt att växa i Vännäs heller :) Så nu hoppas jag dom klarar sig även om det är i senaste laget att plantera perenner.
Hornrapunkeln är ju bara så läcker....
Bilden nedan har jag lånat av Helen, så ni får se hur fin den är när den blommar! 
Hornrapunkel....vilken färg och form!


Tog en liten sväng i trädgården för att bara titta. Fortfarande finns lite fint att vila ögonen på även om mycket har blivit lite tilltufsat. Blodnävan har fått en härlig höstfärg  

Nice...


Det är inte mycket blad kvar efter dom senaste dagarnas blåsväder.
Tur att parkrosens nypon sitter kvar, blev en kal buske med röda prickar nu :)

 Lönnen har lyckats behålla löven kvar i blåsten... än så länge....


Förra helgen fick vi dit dörrarna på växthuset. Skönt !
Hann med en kopp kaffe där också ^^
Nu lämnar vi resten till våren, lite plattsättning och planteringsbädden för vinrankan är kvar att göra inne i växthuset. Och resten utanför förstås.....!
Vinrankan får lov att övervintra i källaren, hoppas den klarar det. Annars blir det till att köpa en ny.

Ha det gott i höstmörkret !

6 kommentarer:

  1. Hej Stina!
    Vad roligt att du känner dig nöjd både över frö och planta :=)
    Kom bara ihåg att Hormrapunkeln fröar av sig rätt ordentligt.
    Vilka fantastiska färger Nävan har!
    Härligt med en kopp kaffe i det nya växthuset, bara njut medan det går.
    Ha ne!

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad kul att hitta till din blogg. Här var det fint och just nu smyckat i vackra höstfärger.

    Ha det gott!

    Varma hälsningar från en stor norrlandsfan

    //ANKAN

    SvaraRadera
  3. Hej Helen
    Jag ska försöka hålla koll på Hornrapunkeln!
    undrar om den kan vara värre än min Mattram?
    Men först måste jag få den att överleva, så jag får några frön att jaga :)
    Ha en fin helg /Stina

    Hej Ankan
    Kul att du tittat in på min blogg!
    Såg att du var från fina Bålsta:)
    Många av mina växter kommer från Bålata (syrrans trädgård)
    Lycka till med uppbyggandet av er "oas". Visst är det härligt med trädgård! Vi fortsätter också uppbyggandet av vår trädgård. Men först ska vi ha lite vintervila:)
    Varmt välkommen tillbaka, även om det kommer vara lite lugare med bloggandet i vinter^^
    Ha det gott/ Stina

    SvaraRadera
  4. Vad fint ditt växthus blivit! Och mycket höstfärger har du ännu. Den blåa blomman var fantastisk. Det är ju så roligt med bloggpost! Hälsn mimi

    SvaraRadera
  5. Vilket fint växthus! Jag kan se alla plantor som ska växa därinne.....dom tror säkert att dom kommit till paradiset. Hornrapunkeln växer med all säkerhet hos dej, jag har haft min i flera år. Blev sugen på att beställa frön från Helen når jag läste din blogg i går. Sagt och gjort, trots att jag inte är någon duktig "frömänniska", så skickade jag iväg min beställning. Yippeeeee !!!! allt fanns nu återstår bara att vänta på leverans. Får jag problem får jag väl ringa en vän. Passa på och njut i växthuset innan det blir belamrat med div. saker som ska vinterförvaras. Ha det bra! AC

    SvaraRadera
  6. Vi är verkligen nöjda med växthuset!
    Vi tog en fika där igår :)
    Lycka till med dina frön Ann-charlotte. Jag får nog också ringa en vän om jag får problem eller maila Helen :)Har inte frösått perenner förut!
    Ha dé

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina