-livet i en norrlandsträdgård

lördag 4 juni 2011

Försummad...

...har minst sagt min blogg blivit på sista tiden.Men... jag har inte legat på latsidan utan fokus har varit på annat håll, arbeta heltid, serva tvillingföräldrarna med det man kan vara behjälplig med och projektet i trädgården mm. Numera kommer jag sällan in före 22-tiden på kvällen då jag sjunker ner i soffan en kort stund innan natti natti. Jag har bestämt att bloggen får stå tillbaka en tid, kanhända med något enstaka inlägg då och då.
Just nu njuter jag av trådgårdsarbete, mormorskapet och en kommande resa. 
Var sak har sin tid:) 

Det här är vad vi pysslat med i trädgården senaste tiden......
 
....jag i full färd att grunda och måla odlingsbänkarna engelskt röda.
Höjden på lådorna är 18 cm, längd och bred är måttanpassat beroende på
 vart dom ska stå.
...vi fortsatte med att förlänga gången ut mot växthuset, sen var det dags att täcka jorden med markduk. Innan hade jag krattat..krattat... krattat för att få det någorlunda plant.

 
..... vi placerade och måttade in alla odlingslådor....

...sen var det fram med sax och spett för att sedan 'bonka' ner alla lådor 
....därefter klippte jag bort markduken inne i odlingslådorna och vek upp ca 1dm som jag häftade fast på insidan som ett extra skydd för lådan.
.....då var det dags att fylla i lådorna med jord...sen grusades det runt lådorna (grus 4-8) skönt att gå på. Sist kom kantstenen på plats, ett drygt arbete :/ men värt allt slit då det blir så lättskött sen:)
...ny sarg till jordgubbarna målades också...

....jordgubbssargen på plats och även kallbänken. På den sidan gången valde jag ha bark då det flyter samman bättre med bärbuskarna, rabarber och jordgubbsland som vi har på den delen.
Nu är det 'bara' ytan utanför växthusingången som är ogjord, där ska jag ha min beredningsplats under tak!

....vill också visa stiliga Rudolf , precis på väg att slå ut, blomknopparna har såå läcker färg!

Ha det gott alla 
härliga 'trädgårdsnördar' i vårt avlånga land!!

10 kommentarer:

  1. Oj, oj och oj! Jag blir så imponerad att jag blir alldeles ordlös! Vilket jobb ni gjort, och så fantastiskt fint det blir! Jag har inte alls samma ambitioner med min trädgård, men er skulle ju duga som vilken uppvisningspark som helst! Måste ju också bli väldigt lättskött när man gör grundarbetet så där bra. Tack för att du delat med dig av hela processen, så att man kan se och lära! :)
    Ha det gott i din fina trädgård!

    SvaraRadera
  2. Det har varit/är jättekul att få vara med och förverkliga ideèr om vad en trädgård kan innehålla för att man ska en upplevelse som är skön för själen,kroppen o knoppen...och min sambo Stina har en så härlig känsla för att uppnå den balansen...STOR kram....

    SvaraRadera
  3. Hej Stina!
    Vilket jobb ni har hunnit göra så här tidigt på våren! Enormt imponerad av energin!
    Det blev verkligen supersnyggt!
    Kommer att bli lättskött senare då det är gjorts ordenligt från början.
    Snyggt med alla stenkanter, plattor, bark och grus.

    Ni ligger lite före i tid för min Rudolph har inte börjat blomma ännu.

    Ha det gott, njut av tvillingarna, sommaren och allt annat som gör livet skönt att leva. Blogga får du göra senare :=)

    SvaraRadera
  4. Snygg huvudbild du har och så mycket snyggt du gjort i din trädgård:)
    Förstår att tiden inte räcker till till allt. så är det och man ska inte stressa ihjäl sig. blogga kan man inte göra i första hand. Kram Suss

    SvaraRadera
  5. Himmel o pannkaka vad ni är duktiga. Det ser alldeles förträffligt ut. Tänk när bänkarna fylls med allehanda härligheter WOW!!!!!Vill gärna se det här "live". Ha en trevlig resa. AC

    SvaraRadera
  6. Så snyggt!!! Så ska min nya köksträdgård se ut!!!
    Kram Lillasyster

    SvaraRadera
  7. Attans så snyggt det blir! Nu är nog syrran lite avundsjuk? Och jag med :)

    SvaraRadera
  8. Men vad fint. Du / ni är helt suveräna....att få till det så mysigt och fint.Jag är verkligen imponerad. Tänk att få ha det så fint.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej Stina!
    Såna här inlägg gillar jag stort.-)
    Före och efter... och en himla massa energi! Härligt!

    Tack för din fina länkning till Zonlistan, hoopas många hittar dit så den blir riktigt användbar!
    kramkram Hillevi

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina