-livet i en norrlandsträdgård

torsdag 16 juni 2011

På vift....

....ute i världen är jag nu, nämligen i Gradac som ligger i Kroatien.
 Lite tokig tid att lämna trädgården hemma, men perfekt tid att vara här. Pittoresk liten by, mysigt hotell med familjär stämning, skön temperatur i luft och vatten, lite turister, massor av god mat... och mycket, mycket avkoppling.....:)
Och som tur är finns det blommor och växter överallt!!
Här kommer ett litet axplock på vad jag sett på mina promenader i omgivningarna....mycket är 'ogräs' som växer i diken som jag inte har en aning vad dom heter, märkliga blad ..fröställningar mm. Samt lite vanliga som man oftast ser utrikes, typ bouganvilla, pelargoner, trädgårdsverbena.
                ...snyggt ogräs :)

.....den här växten gillade jag, en vildbuske som hade blommor som påminde om klematisen 'summersnow'

....läckra färger....
....fina fröställningar...

 
.....häftiga blad.
...vackra bouganvilla...pelargoner
....många olika trädgårdsverbenor
 
....mer  vackert 'ogräs'
....lite häftig/läskig färg och form på maten också!!
 Spännande var det att sätta tänderna i den här 'Peka' ungsbakade bläckfisken :S
Tur den var supergod :D

Ha det gott!

7 kommentarer:

  1. Hej Stina!
    Åhhh, det låter ju helt underbart!
    Vilken resa, vilka bilder!!!!! Ljuvligt!
    Njut! Ät! Mys! Må gott!

    SvaraRadera
  2. det låter som ett alldeles underbart ställe. och det syns att du njuter!
    ha de bra
    susanne

    SvaraRadera
  3. Man KAN ramla i sådana ogräsdiken så att det hamnar saker i fickorna på en, det vet jag av erfarenhet. Men somligt ställer till oreda på nya platser.Den erfarenheten har jag tyvärr också.Hoppas du har en riktigt skön resa!

    SvaraRadera
  4. Ja det var mycket vackra blommor du visar upp :) men bläckfisken vet jag inte om jag skulle våga smaka på :) Kram Suss

    SvaraRadera
  5. Fina blommor! men den där maträtten så väldigt obehaglig ut! =)

    SvaraRadera
  6. Jättefina blom-ogräs mm. den maten hade jag nog inte ätit. /Mimi

    SvaraRadera
  7. Åååå så mycket fint. Så det är i Kroatien ni varit. Verkar kanonfint. Kram

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina