-livet i en norrlandsträdgård

fredag 4 maj 2012

Då så....

....nu är snön äntligen på sluttampen, mycket har hänt sen den 22 april. Okej.... det ligger kvar lite snö på norrsidan och i dom förut enorma uppskottade snöhögarna. Och jag vill inte ens tänka på väderprognosen kommande dygnet ....mer snö!!
Nej....nu tänker jag på att jag har börjat kratta gräsmattan och klippt bort alla grenar som gått av eller blivit skadade av snötyngden. Vår trädgård har ändå klarat sig ganska bra för det är ovanligt stora skador på träd och buskar efter denna vinter har jag sett.



                           .......och igår startade jag äntligen växthuset....  
.......väx nu små plantor....

.....några som klarat sig riktigt bra i matkällaren i vinter är jätteverbenan, lite ny jord och den satte fart direkt...jag blir så glad för det som överlever :)

...en bra grej som jag köpte på mässan i Älvsjö är bevattnings munstycket att sätta på petflaska, strålen blir så 'lagom' medan plantorna är små :)


Ha en fin helg!!

9 kommentarer:

  1. Helgens väder ser ju inte så lovande ut, vi som precis blivit av med all snö...

    Sådan där vattenstril har jag också och de är superbra till småplantorna!

    SvaraRadera
  2. Grattis till att jätteverbenan överlevt, det gjorde inte min, men å andra sidan så tog sig sådden av egna tagna frö och det får jag vara glad för, så i helgen skall jag skola om massa små bebisar.

    Ha en skön helg :)

    SvaraRadera
  3. Det ser lovande ut! Kul att du är igång och kan lorta ner fingrarna igen :)

    SvaraRadera
  4. Det är absolut underbart hur snabbt det kan gå när det väl kommer igång! Och vad roligt att du fått gå ut i växthuset!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Härligt när man kan starta växthuset. Jag flyttade ut alla växterna den 2 maj så det gäller nu att det inte lir så himla kallt på nätterna. Jag har ställt in ett element för att klara den värsta kyla.

    Vi har ju inte så fint väder idag. Snöblandat så det blir ingen trädgårdsrunda.


    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Vilken bra "vattningsgrej" du köpte. Det är ganska besvärligt med bara en sprayflaska, man får spraya av bara den för att småplantorna inte ska torka ut. Visst är det härligt med växthus. Ditt nya ser jättefint ut. Du kan ju sitta där och njuta nu när snön lägger sig utanför.

    SvaraRadera
  7. hejsan Stina!
    Kul att 'se' dig igen efter vintervilan.
    usch ja, nu blev det vinter igen :=(
    Snö, kyla och blåst, vill ha vår och att den stannar.

    Kul att ha startat upp växthuset för säsongen. Det är mysigt både för växter och ägare.

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  8. Måste kännas riktigt skönt att äntligen vara av med snön och komma igång på riktigt Kram Suss

    SvaraRadera
  9. Tänk vilken skillnad vårt långa land bjuder på...hos oss blommar tulpaner och snart blommar även mitt stora körsbärsträd...men ni har allt fint i vänten...
    kram mia

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina