-livet i en norrlandsträdgård

måndag 16 juni 2014

Det tar sig.....

.....i växthuset med vinrankan Vitis 'Zilga', den blommade mycket villigt.
Fast jag var orolig att den inte skulle orka utveckla druvor då det var så många klasar.
 ....sakta men säkert händer det saker.....

....... nu börjar jag hoppas och tro att det verkligen ska
 bli massor av vindruvor, jag har räknat till över 50 klasar:)
Tre var rekordet tidigare.
 Det känns som jag börjar få grepp om hur jag ska beskära rankan(efter mycket Google). Jag har tre huvudgrenar (fast jag tror att det ska vara två). När rankan började skjuta nya skott i vår nöp jag av dom precis över tredje bladet. Det blev ca två klasar kvar på varje skott. Nu tar jag bort alla 'tjuvar' som kommer, så all kraft går till klasarna och bladen som är kvar. Jag gödslar den med kogödsel blandat med kompost.
Jag håller minst 15-16 grader i växthuset för tomaternas skull och det verkar vinrankan också gilla :)
Jag håller tummarna för vinrankan ska fortsätta så här bra.....

Bjuder på en bild på 'Rudolf' som han såg ut för ett tag sedan. 
Precis innan den slår ut ser den magisk ut med sina röda blomknoppar som lyser i kvällssolen. Det var varmt under blomningen så den blev fort avklarad.

Solen lyser med sin frånvaro ikväll, +8 grader nu,
 det blåser kallt och regnskurar. 
Jag hoppas verkligen inte det blir frost inatt, när det ska klarna upp,
 det är ju ändå 16 juni!!

Ha det gott

5 kommentarer:

  1. Kul! Vår är också full med kart och jag längtar redan till den goda smaken :)

    SvaraRadera
  2. Excellent web site. A lot of useful information here.
    I am sending it to a few buddies ans also sharing in delicious.
    And certainly, thank you in your sweat!

    Here is my homepage - używane zamiatarki

    SvaraRadera
  3. Hejsan Stina!
    Så gott med egenodlade vindruvor. Mysigt att sitta i växthuset och äta direkt från rankorna.
    Ja, var tog sommaren vägen? Kallt och blåsigt är det men vi får hoppas värmen hittar tillbaka.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag har min vin ranka vid södervägg :) går hur bra som helst ! Vi njuter av druvorna ganska sent men de går ! Stina innertavle

    SvaraRadera
  5. Hi there just wanted to give you a quick heads up and let
    you know a few of the images aren't loading properly.
    I'm not sure why but I think its a linking issue. I've tried it in two different browsers and both show the same results.


    Take a look at my homepage stainless steel water bottles

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina