-livet i en norrlandsträdgård

söndag 3 april 2016

Länge sedan.....

....det blev ett inlägg på bloggen. Men nu kommer ett:)
 Under vintern har jag haft ett lysrör igång (10tim/dygn) i källaren. Där under har pelargonerna samsas. Svalt och ljust verkar dom ha gillat för jag har aldrig haft så fina pelargoner.....

Efter omplanteringen får några av pelargonerna trängas i källarfönstret


Vildpelargonen 'Australia' är så stor och fin nu, 
den får stå under belysningen då den inte ryms i något fönster.


Det ska bli så kul att få ställa ut den på verandan snart, 
där den trivdes så bra i somras.


Jag fick tolv superfina sticklingar när jag beskärde mina  'Mårbacka' pelargoner, 
Några behåller jag själv, resten ger jag bort till nära och kära.


Jag lyckades få/ta egna frön av 'Törnrosaskjortel' i höstas.
 Oj, vilken skillnad i grobarhet mot när jag köpt dyra frön, nu har jag plantor i överflöd. Jag kunde skola ut tre i varje kruka, lyx ^^

Nu väntar jag på att all snö och tjäle ska försvinna.
 Jag planterade massor av lökar i höstas som vi väntar med spänning på!

Ha dé
 Nu är vi snart på G igen

1 kommentar:

  1. Det var frodigt och grönt hos dig. Är inte lika duktig på sådder, men gör ett försök varje vår.
    Ha det fint!
    Marika

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina