-livet i en norrlandsträdgård

torsdag 22 december 2016

Tillbakablick....


Jag trodde inte jag tagit så många foton av trädgården i år, 
men jag upptäckte att det fanns en del bilder.
Vårblomningen var magisk kring verandan.
 Jag hade planterat massor av lökar, kanske lite i senaste laget,  så jag visste inte hur mycket som skulle komma upp....


.....men det gjorde det!!
 Först dom vita tulpanerna 'Purissima' som var vaniljfärgade från början innan dom övergick i mer vitt.


Fantastiskt vackra.
 Jag har planterat Tuvsnöbär 'Arvid' som blir högst 0,5 m hög,  tanken är att dölja dom fula bladen från vissnande tulpaner. Längst fram har jag satt nävor som också ska hjälpa till att dölja vissnande blad


Tulpanen 'Purple Pride' kom något senare.

Så härligt med många tulpaner.
Längst fram har jag satt Narsissen 'Thalia'. Jag hade hoppats den skulle komma samtidigt så blev inte fallet utan den valde komma senare när nästan tulpanerna vissnat.
 Fantastiskt vacker den också, som en liten vit fjäril.
 Tyvärr inget foto på den:(


Bland nävorna utmed vägen planterade jag  'Apeldoorn Elite', 
en riktigt färgglad tulpan.
 Alla lökar jag planterat ska vara perenna och återkomma med samma kraft. Det återstår att se till våren......


Jag har blivit mycket förtjust i klöver,
 det gick bra att driva upp från egna frön. 

Fint på verandatrappen.

Där stod också Afrikas blå drottning som
inte hade blommat på två år. Det kom tre blomstänglar.


Lilla buskrosen 'Bonica' var det nästan inte något liv i efter vintern. 
Helt otroligt repade den sig och bjöd på lite blommor också.
 En överlevare.


Pionvallmon självsår sig i trädgården och börjar dyka upp här och där. 
Jättefin tycker jag.


Squash och pumpor fick jag god skörd av, majsen ger jag upp nu för mycket jobb att driva upp och nästan ingen skörd. Det är bara att inse sina begränsningar. Jag har ändå lyckats få majs två gånger på 10 år, så jag får vara nöjd :)


'Törnrosaskjortel' växte sig helt fantastisk. 
Det lönar sig helt klart att ta egna frön. 
Jag upplever att det är mycket bättre grobarhet. 
Jag fick massor av plantor.


I sommar har jag upplevt att det varit mer fjärilar i farten och lite ovanliga sorter. Makaonfjärilen har inte varit en vanlig gäst i min trädgård, så kul att den hälsade på.

Nu har det vänt och ljuset är på väg tillbaka och jag ser fram emot en ny säsong i trädgården.

 Men först ska vi ha en riktig God Jul och ett Gott Nytt År!!




1 kommentar:

  1. Hittade din blogg och blev så förälskad av din trädgård och dess olika rum. Jag vill så mycket, men lyckas inte. Nu tar jag inspiration från dig.
    Bästa hälsningar
    Gunilla i Åkersberga

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina