-livet i en norrlandsträdgård

måndag 11 oktober 2010

Sista buketten....

I helgen har jag gjort "klart" i trädgården inför vintern. Alla spadar, krattor, skottkärran, gräsklipparen, vattenslangen, krukor.. mm.. är instoppat i förrådet. Lite vedmodig men ändå skönt när det är gjort : / 
Jag klipper inte ner några växter utan dom får stå kvar som skydd när vintern sätter igång på allvar.

En sista bukett lyckades jag ändå plocka  Fast jag kan verkligen inte skryta med många växter som blommar än. Kransveronikan hade blivit skyddad av en annan växt, därför fanns det lite kvar på den som inte fryst. Lite Kärleksört och lammöron ...vips..så fick jag ihop sommarens sista bukett :)
Den hoppas jag få njuta länge av.......

Lite muskelarbete hann jag också med i helgen. Lyckades få komposterna på plats och fylla tillbaka komposten som låg i högar bredvid.
 Svettigt jobb...skönt att det är gjort.
Jag är jättenöjd med våra röda kompostlådor :)
Tänk vad lite färg kan göra...


Nu börjar det se kalt ut i trädgården. Buskaget som man knappt ser igenom på sommaren börjar bli genomskinligt....vackert väder och härlig luft var det iallafall :)

En liten tur till skogen med syrran på söndags eftermiddagen, främst för att plocka mossa till dörrkransen. Vi tog också med svampkorgarna  ifall vi skulle springa på någon svamp.
Mossa fanns det gott om, men även svamp! Så nu ligger fina trattkantareller på tork inför framtida kulinariska måltider :)

Nu är jag och trädgården (hoppas jag) beredd på vintervilan.

Ha det gott!

7 kommentarer:

  1. Fin bukett det ännu blev! Så fina dina kompostlådor är! Borde jag ta och måla mina kompostlådor nästa år... Tror nästan det!
    Trevligt med lite svampar. Hälsn mimi

    SvaraRadera
  2. Hej Mimi
    Ja...visst blev det kul med lite färg på annars så "tråkiga lådor"
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Hoppas du får njuta av den vackra buketten länge.
    Önskar dig en trevlig torsdag

    SvaraRadera
  4. Tack detsamma Vildrosen!
    Det var nog i grevens tid jag plockade buketten, för idag har första snön kommit, huvva!

    SvaraRadera
  5. Hej Stina!
    Skönt att ha 'höstat' in både redskap och trädgård färdigt. Själv fick jag göra en snabbutryckning i går på morgonen pga. höstens första snöfall.
    Oj, har inte hunnit plocka mossa ännu, måste iväg!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Hej Helen!
    Ja.. i år lyckades jag med bra "tajming" att göra höst i trädgården:) Här snöade det också igår och det ligger fortfarande kvar, hm... jag tycker det är lite för tidigt med snö nu, även om vi bor i norrland!
    Ha en fin helg och hoppas du hittar lite fin mossa:) Stina

    SvaraRadera
  7. Hej syrran!
    Tog in det sista gullriset i lördags. Jag tycker om det ljusgröna och skira kvistarna. Trevligt att vi hann vara med på halva föreläsningen med Åke Truedsson, mycket intressant och lärorikt. Ha en bra dag, så ses vi. Monica

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina