-livet i en norrlandsträdgård

torsdag 30 juni 2011

Härligt....

...att vara hemma igen även om resan var underbar. Full fart på jobbet igen i några veckor innan resten av semestern börjar. Tur vi har härliga kvällar att påta på i trädgården. En hel del rensning blir det när man varit borta två veckor. Men jag gillar att rensa och det är mysigt att gå igenom trädgården och se vad som blommar och tyvärr upptäcka vad man missat. Fast jag ska inte klaga för jag fick uppleva massor av vackra exotiska blommor på resan:)
Nåja...här är lite av det som blommar just nu i trädgården....
....den gräddvita Aklejrutan blommar för fullt, jag gillar när det är både knoppar och blommor samtidigt 
                  ....även den ljusrosa Aklejrutan.
...Alpklematisen har blommat ut,  än så länge har klematisstekelns larver inte ätit upp den :/ Jag måste bestämma mig om jag ska ha kvar den eller inte, det är så tråkigt att jaga larver varenda år...
....björkspirean blommar så den nästan ser snötäckt ut... nej... hemska tanke....tur det är sommar:)
.....en fin kombination är den rödbladiga klöveroxalisen och lavendel.
....båda är farliga på att fröa av sig, små plantor växer upp överallt, tur jag gillar dom, självförsörjande av dessa blir man i allafall :) 
.....strandtriften är som vackrast nu.... det är även Kamtjatkafetbladet


...jag hann med nöd och näppe se blomningen av alliumlökarna....
...och jag blev så glad när jag upptäckte en liten första blomma på Hornrapunkeln som jag fick av Helen sent i höstas, såå glad att den överlevde vintern:) vilken vacker originell blomma den är!

Ha det skönt i sommarvärmen

9 kommentarer:

  1. jag gillar också den röda oxalisen fast den sprider sig ohämmat...men det gör inget!
    Välkommen hem föresten!
    Mia

    SvaraRadera
  2. Så ni har varit ute på en resa. Kul! Men kul att komma hem och se vad som kommit i trädgården. Aklejaruta är jag nyfiken på.

    Kram

    SvaraRadera
  3. det ser ut att ha klarat sig fint där hos dig i trädgården trots din frånvaro =)
    ha ett trevligt veckoslut
    susanne

    SvaraRadera
  4. Vi ses snart...Spännande att få se din trädgård.Kram Lillasyster

    SvaraRadera
  5. Ser ut som det klarat sig bra när du varit borta, det är alltid kul att komma hem och se vad som blommar och om det vuxit något.
    Många fina blommor, den gräddvita aklejrutan är fin, har en rosa aklejruta, gillar den blomman.
    Ha en fin fredag
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  6. Fina rutor och ja, jag gillar också den röda oxalisen. Den har varit svårflirtad hos oss konstigt nog och försvunnit varje år. Tills i år. Nu har den övervintrat och jag hoppas få ha den kvar. Lättrensat ogräs?

    SvaraRadera
  7. Vad mycket fint som blommar hos dej. o vilken härlig akleja jätte härlig Kram Suss

    SvaraRadera
  8. Ja, visst är det sanslöst mycket som hinner hända i trädgården bara för att man är borta ett litet tag! Speciellt mycket hinner gräset växa överallt.. Men du har ju mycket vackert att se på nu! :)

    SvaraRadera
  9. Hej Stina!
    Underbara bilder!
    Vad kul att Hornrapunkeln har klarat sig bra :=)
    Trevligt med resor men borta bra och hemma bäst.
    Ha det gott i sommarvärmen!

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina