-livet i en norrlandsträdgård

tisdag 14 maj 2013

Så kul.....

...att få börja fixa till under skärmtaket. Jag köpte ett planteringsbord på granngården. Vi hade tänkt bygga ett, men det kändes väldigt bekvämt att bara montera ihop:)
 Bordet var obehandlat, jag använde en terasslasyr att behandla den med, färgen heter 'nordiskt trä', funkade bara bra. 
Lådan ovanför....

....är en gammal sockerlåda köpt på loppis. 
Borrade ett två hål i sidorna, satte i en lämplig pinne,
 vips fick jag ordning på mina snören + plats för lite annat ^^

...fler loppisfynd blev det i helgen i form av en hylla, 
på den ska det stå en växt. 
Den hade också praktiska krokar som  var som gjorda att hänga diverse småredskap på.

 Nu fattas det bara ett litet, litet bord att ställa kaffekoppen på.
Ett spännande uppdrag att hitta under sommarens kommande loppisrundor

 En till kul händelse var också när jag grävde upp höstens 'experiment'.
En arbetskamrat berättade för länge sedan att hon brukade gräva ner sina krukrosor helt under jorden.
 Bestämde jag mig för att prova, jag grävde ner rosorna ca en halv meter  djupt i odlingsbänken inbäddade i löv.
Och se..... 
....rosorna har mått alldeles utmärkt av övervintringen i jorden,
 dom har t.o.m börjat skjuta skott, så kul.
Tack Ingrid för tipset!
Det blev rosorna som fick inviga planteringsbordet.

Det känns som platsen under skärmtaket 
kommer bli ett favoritplats för mig, jag är så nöjd med hela projektet:)

Ha det gott!

3 kommentarer:

  1. Vilken mysig plats du har gjort. Där kommer du garanterat att trivas stående eller sittande pysslande med dina växter.

    Roligt då experiment lyckas coh rosorna har överlevt.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  2. Vad fint det blev:)

    SvaraRadera
  3. Bra tips med rosorna! Ibland finns det ju krukrosor man inte kan låta bli att köpa. Det vore ju kul att kunna spara en del av dem.

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina