-livet i en norrlandsträdgård

söndag 6 februari 2011

Mycket på G.......

Det är mycket på gång just nu. Därför kommer det bli lite sparsamt med bloggandet en period framöver. Jag hinner helt inte med, jag önskar just nu att dygnet skulle ha fler timmar. Arbeta heltid, dra igång ett renoverings projekt hemma ( inte så kul men nödvändigt!!) fara på diverse roliga kalas, flytthjälp, stickprojekt,  frösådder osv osv........Det vore mycket skönt att få renoveringen klar innan den roliga utomhus säsongen börjar...
 .....en till som är på G är vinrankan i källaren. Den har "vaknat" på tok för tidigt!! Jag hann inte plantera ner den i nya växthuset i höstas, därför fick den bo i källaren denna vinter i ca 13-15 grader. Den upptäckte tydligen att ljuset börjar återvända och tänkte; 'nu är det vår'. Nu har den fått extra belysning och få stå lika svalt. Hoppas den klarar det tidiga uppvaknandet :/ 

 Det är redan fullt med små "druvämnen" på vinrankan.
Undrar om vi får äta vindruvor redan i maj?!!
Då skulle komma något gott av det tidiga uppvaknandet:)

 ........i mina stickprojekt har jag fått pippi på 'pippitröjor'. Dom är så fina och passar både flickor och pojkar.
Klar med mitt bonusbarnbarn Bellas tröja till hennes 1-årsdag. Och nu är jag på G med pippitröjor till mina första barnbarn, tvillingarna som kommer till sommaren :)
Det gäller att sticka nu,  jag är ingen sommarstickare!!

 
.....och nu lite reklam! Min äldsta dotters 'svärfar' Henry Svahn är helt fantastisk på att måla akvarell. Vi har sagt många gånger att fler skulle få glädjen att njuta av hans fina akvarell målningar. Nu har han äntligen skaffat en hemsida där han börjat lägga in lite bilder på sina verk. Henrys webbgalleri. Den här underbara tavlan, en skogsdunge, målade han i 50-års present åt mig:)

Ha en fin vecka!
.... nu ska jag kika in vad som har hänt i bloggvärlden i helgen :)

10 kommentarer:

  1. Den där grönliljan är bara helt underbar!
    Annika

    SvaraRadera
  2. Ja ibland önskar man att dygnet skulle ha fler timmar:) Häftigt med vinrankan, kanske det blir massor med tidiga vindruvor i år då! Vilken söt tröja du stickat, så duktig du är! Den tavlan var superfin!
    Ha en trevlig ny vecka!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  3. Så söt tröjan blev och mycket mer behaglig storlek än den jag gjort. Pippitröjor är så fina och dina barnbarn kommer att bli som små charmtroll i dem...
    Ha en fin vecka och lycka till med renoveringsprojektet.
    Susanne

    SvaraRadera
  4. Hei Stina!
    Er for første gang innom bloggen din!
    Enig med deg :i hagen skal det være en balanse
    mellom arbeide og hvile!! Men nå ville altså vinranken din ikke "sove" lenger!! Lykke til med
    livet i en tidlig "vår"!!
    Så mye fint du har på bloggen din! Jeg kommer tilbake! Kjekt om du legger igjen et spor hos meg...

    Hilsen fra : Blomstrer.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Vad fin och frodig vinrankan ser ut :-). Söt pippitröja...och vilken fin tavla du har fått. Ska kika in på hans hemsida. Kram

    SvaraRadera
  6. va roligt med druvplantan som har så bråttom att sätta igång!
    vilken fin tröja du stickat!
    ha de bra!
    susanne

    SvaraRadera
  7. Jättefina tröjor du gör! dina barnbarn kommer att bli söta i dom.
    Lycka till med vinrankan!
    kram

    SvaraRadera
  8. Vilken fin pippi-tröja!

    Ja, den vinrankan tror nog att sommaren är på gång. :) Här är det allt för mycket snö för att jag själv ska få några vårkänslor.

    SvaraRadera
  9. Hej Stina!
    Dygnet har ju bara 24 timmar och man får prioritera :=)
    Men så härligt med Vindruvsrankan som redan har börjat bilda druvor. Det ger ju hopp om det som komma skall.... Du kan sitta tidigt i växthuset och äta mogna druvor från egen skörd :=)

    Vilken fin present du fick.. måste kolla in hans hemsida.
    Ha en fin dag och slit inte ut dig!

    Älskar dessa pipitröjor... mina barn och barnbarn har också haft sådana.

    SvaraRadera
  10. Jodå, i mitt garage är det en liten cyklamen som inte hann i backen i höstas som redan tror att det är vår. -8 idag känns ju i och för sig varmare än igår, men...

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina