-livet i en norrlandsträdgård

fredag 28 januari 2011

Blommig fredag....dofter

Dofter som är temat denna vecka hos Katarina med bloggen 'Roses and stuff'.
Det är många dofter som en trädgård bjuder oss på.
 Något av det härligaste jag vet är att gå ut en varm sommarkväll i trädgården och få känna när blommorna släpper sina olika dofter....mmmmm 

Tänk att få.......
......stoppa näsan i en stor bukett vitsippor och jag minns mina barndoms vårar söderut. Men jag är jätteglad för dom få vitsippor som växer här, och dom blir fler och fler varje år :)
.......känna lukten av en bondsyren i juni...underbart

.....sitta och njuta på uteplatsen omgiven av doftpionens fantastiska doft....

.....dra in i näsan den härligt fylliga doften i ett växthus.....snudda vid en tomatplanta och doften följer med en lång stund. Jag brukar förresten gnida in armar och ansikte med ett tomatblad när jag är ute och påtar på i trädgården, så håller sig myggen borta :)

.......bara stå och snusa på en kvist smultronschersmin .
 Jag måste nog säga att den är nog min favorit, en helt makalös god smultrondoft.
Hoppas min blommar i år, jag flyttade den förra året och då uteblev blomningen, hm.

Gå in och njut av fler dofter HÄR

Ha en fin helg

18 kommentarer:

  1. Aaahhhhhhh ljuvliga doftminnen!!!!
    Det blir många ljuvliga påminnelser om sommardofter idag tror jag!

    SvaraRadera
  2. Härliga dofter du bjuder oss på. Och vackra foton. Tomatdoften i växthus hoppas jag blir verklighet för mig i år :-)) Kram

    SvaraRadera
  3. Ja nog längtar jag alltid till att få känna alla de ljuvliga dofterna i trädgården.

    Ha en riktigt trevlig helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Tomatbladslukten är både god och lite skum samtidigt...men vilket bra tips mot myggen, det ska jag lägga på minnet ;)
    Ha en bra helg ;)

    SvaraRadera
  5. Härliga dofter som man känner igenom skärmen här i dag :)
    Tjingeling

    SvaraRadera
  6. Så mycket underbart som kittlar i min näsa!!! Behövs verkligen en dag som idag:)
    Ha en underbar helg! Kram!

    SvaraRadera
  7. åå min längtan efter trädgårdens dofter blir stor idag:)
    Berit

    SvaraRadera
  8. Ljuvliga dofter du bjuder på. Smultronschersminen är en favorit hos mig också. Goood doft ! Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  9. Andra inlägget jag läser om smultronschersmin det låter som om det vore nåt att skaffa för doftens skull. Nu åkte anteckningsblocket fram.
    Önskar dig en riktigt fin fin helg/Gela

    SvaraRadera
  10. I love the smell of tomatoes in the greenhouse. Your pictures remind me of the joys of summer!
    Have a good weekend.

    SvaraRadera
  11. Så ljuvliga dofter du bjuder på. Syreners doft får mig att minnas mina skolavslutningar.
    Önskar dig en skön helg!

    My entry is here

    SvaraRadera
  12. Hej Stina!
    Kul att hitta till dig.
    Skall titta runt lite här tror jag.
    Annika

    SvaraRadera
  13. Ljuvligt doftande skönheter du bjuder på!Håller med angående smultronschersmin, den doftar sagolikt gott!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Ljuvliga doft-bilder!
    Ha en fin helg! / Irene

    SvaraRadera
  15. Hej Stina!
    Massor av olika dofter i trädgården är ljuvligt. Härliga bilder du visar!
    Att man kan hålla myggen borta med tomatblad ska jag komma ihåg.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  16. Härligt somriga dofter! Man längtar, va?!
    En skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  17. Vitsippor! Vad jag längtar efter att få plocka vitsippor!

    SvaraRadera
  18. Smultronschersmin, nu har jag sett den på flera håll, den måste ju bara lukta helt fantastiskt, hoppas jag en gång får uppleva doften :)

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina