-livet i en norrlandsträdgård

tisdag 26 juli 2011

Lite av varje....

....har hänt under min första semestervecka....
... trevlig släktträff i Luleå (sambons sida), fisketur, bad, loppisar, goda middagar med nära o kära och lite mys med tvillingarna förstås.
I trädgården händer det saker hela tiden, det gäller bara att hänga med...
....dottern på besök tog en härlig bild på jordgubbsskålen innan vi skulle mumsa i oss gubbarna:)
.....i växthuset börjar tomaterna mogna. Här är körsbärstomaten 'Isis' som både är vacker och god. Jag tycker den är lite större än vad jag skulle kalla körsbärstomat, men en helt okej storlek:)

...många härlig gurkor och
en annan god körsbärstomat som heter 'Sweet Olive'

....en kul chili som heter 'Fish Pepper' har vackra randiga frukter och spräckliga blad. Jag har aldrig smakat den tidigare, så det ska bli spännande att smaka hur stark den är!!

....ytterligare en tjusig lila chili som jag tappat bort namnet på :/

.....odlingsbänkarna den 28 juni....
.....här en knapp månad senare 23 juli, visst är det härligt med växtkraft!!....

...smaskens när vi får börja skörda.... 
och gå runt i trädgården och småäta av allt gott... då njuter jag :D
...det börjar bli riktigt fullt i rabatterna = lite ogräs :D
...det lyste så fint genom alunrotens blad i kvällsolen..

...en Rosenpimpinell som jag köpte på den lokala växtmarknaden, det är så spännande att få se det man köpt blomma för första gången.

...här är en till växt som som jag inhandlade på växtmarknaden i våras. Rosa blodtopp skulle den heta, jag har 'googlat' på den men är lite osäker på om den verkligen heter så? Läcker är den iallafall när den håller på att slå ut! 

...mina underbara grönliljor blommar för fullt, både den som står i skugga och i solen. Grönliljan verkar inte ha så stora krav på växtplats, bara den inte står för torrt.

....Violrutan 'Korea' är såå fin och blommar länge också...det gillar jag:) Snart är det dags också för Rosenflockeln i bakgrunden att blomma.

....som även den underbara stjärnflockan gör:)

....en trotjänare som jag nästan alltid sår är ettåringen Rudbeckia 'Toto'. Den är lite seg i starten.... men när den väl börjar blomma står blommorna 'nästan' hur länge som helst, tål både sol, blåst, regn och rusk, love it!
....till sist en liten närstudie på 'pojken' som vi brukar kalla vår fontän. Det ser nästan ut som han håller på att strypa ankan. Jag tycker att i dessa dagar  hellre vill se att han kramar den, så jag bestämmer mig för det......lite extra blöt om fötterna blev han allt också efter sista regnet.

Ha det fint och var rädda om varandra, mina tankar går ofta till dom drabbade i Norge, ofattbart !

16 kommentarer:

  1. Hej Stina!
    Många vackra bilder!
    Tomaterna ser verkligen 'smarriga' ut.
    Härliga odlingslådor, det är väldigt snyggt och prydligt också :=)
    Din Pimpinell kanske heter Sanguisorba tenuifolia 'Pink Elephant? Du får GOOGLA och se.
    Ha det gott och njut av allt det fina!

    SvaraRadera
  2. dina tomater och chilin är helt underbart vackra!
    du har det så jättesnyggt och städigt i din köksträdgård!
    kram
    susanne

    SvaraRadera
  3. Oj vad det växer och frodas hos dig. Vad mycket "godsaker " du har. Isis har jag också. Men mina har inte börjat få färg än. Ser underbart ut vid pallkragarna.

    Kram

    SvaraRadera
  4. You have a very beautiful garden .Varieties are great for all vegetables.Congratulations!!!!!
    Tell me, please, in layers raised, you had problems with moles, or you have not something in the garden?
    Have a nice day!

    SvaraRadera
  5. Kul att du är igång igen, så fina bilder du tagit. Fast vi ses så ofta så hittar man alltid nya saker att titta på och upptäcka. kram Bigsis

    SvaraRadera
  6. Hej, nu behöver jag inte vara anonym.

    SvaraRadera
  7. Många härliga bilder att njuta av, man blir ju så sugen på dina fina tomater och det som nu längre inte finns i skålen på första bilden...hihi!
    Kram från mig

    SvaraRadera
  8. Åh, vad fina bilder och vilken härlig och välordnad trädgård...Tack för titten jag fick göra kram Carin W A

    SvaraRadera
  9. Så underbart vacker trädgård du har. Passa på att njuta av allt det goda och vackra
    Och vilka fina bilder !
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  10. Hej alla! Tack för alla fina kommentarer:)

    Helen, det stämmer nog att det är en piminell 'pink elephant' Tack för tipset :)

    Vasi, Glad you looked in on my blog.
    I'm lucky, I have no moles in my garden:)

    Ha det gott/Stina

    SvaraRadera
  11. Åå, jag gillar verkligen läget i ditt växthus! Och i pallkragarna!! Helt fantastisk trädgård du har!

    SvaraRadera
  12. Dina odlingskragar är verkligen WOW (och då menar jag inte ett visst ungdomsdatanöje)!Ny jord, gammal gödslad eller bara bra befintlig? Och ja, det är spännande med saker från växtmarknader som man tappat bort lappen på. Jag har just nu en omärkt kruka som mest ser ut som en fibbla, men det vill jag inte ha och borde inte köpt, så vad kan det bli av den?!

    SvaraRadera
  13. Hejsan
    Jorden i pallkragarna är en mix av 'hyggligt bra' befintlig jord, lite ny matjord, kompost och välbrunnen koskit. Mums för växterna :)

    SvaraRadera
  14. Mycket gott du har att skörda och med vilken kraft det växer.
    Undebart fint har du både i växhus och trädgård.
    Kram susanne

    SvaraRadera
  15. lots of flowers on your photos are so nice. I have never seen some like those. are they wild flowers?

    SvaraRadera
  16. så himla fin pojk.. den finaste staty som jag har sett...

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina