-livet i en norrlandsträdgård

söndag 31 juli 2011

Några krukor, blomlådor och naturens konstverk...

I år blev det lite lugnare ton i en del av krukorna och
 blomlådorna på uteplatsen
I 'storkrukan' samsas svansfjädergräs med bacopa och silvernjurvinda. Jag har provat lite olika sorters gräs, men svansfjädergräset är helt klart en av favoriten att ha i kruka, tål torka, regn, blåst och sol. En lätt ettåring att driva upp.

Så här....

.....färgglad såg krukan i fjol.
I blomlådorna planterade jag enbart 'indianmint'. Ibland är det skönt med bara  det lugna gröna. 'Indianmint' är också supertålig, ser så friskt grön ut där den blommar med sina oansenliga blommor på uteplatsens hetaste vägg.
Så här....
....såg lådorna ut i fjol.
 Undrar om det blir 'lugnt eller 'färgsprakande' nästa sommar, det är frågan:)
Frågan är också om jag någon gång, har något annat än mina 'oxalisar' i krukorna på trappen. Än så länge trivs både jag och dom med varandra.
Fast i år 'tuffade' jag till mig och gjorde en variation ^^
                              
                            I år                                   I fjol                                 
......se ni den?....kanske lite brist på fantasi 'ibland' :-o

Det kan man iallafall inte säga att naturen har...
...det kunde vi beskåda efter ett besök på 'Konst i kvarn' ett fint litet utflyktsmål  vid vackra Vindelälven.
....vi blev fundersamma vad denna skylt pekade på...samarbete förälskelse?
...det kan man fundera på efter ha sett detta naturens konstverk. Två helt fristående björkar som växt samman med en stor gren, jag tyckte dom såg lite förälskade ut ;-)

Ha en fortsatt skön sommar...augusti imorgon....
.....och två veckor semester kvar:)

8 kommentarer:

  1. Jätte fina planteringar både i år och förra året. Indianmint lät intressant. Dina oxalis är så vackra.Härliga blad...

    Roligt träd.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Gillar samtliga dina krukarr, men första bilden,
    årets arrangemang slår nog fjolårets...så fint.

    Träd som står och håller i varandra, ser ju riktigt gulligt ut :-)

    Ha en fin dag
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Gillar variationen på oxalisen gör jag! Och ridåerna mot väggen.Just nu tycker jag också bäst om det lite lugnare.För mycket färg brusar i ögonen, som syster din sa när vi var till en visningsträdgård som nästan enbart bestod av färgglada ettåringar.

    SvaraRadera
  4. Årets kruka med gräs är mycket vacker och indianmyntan ser jättefin ut! Har du frösått den eller köper du plantor? Måste anteckna vad ditt gräs heter så jag minns till nästa år:) Dina oxalisar är otroligt fina! Är så glad att jag efter dina anvisningar lyckats övervintra mina oxalisknölar och nu blommar det så fint i krukan:) Alltid så kul att lära sig nåt nytt!
    Ha en fin dag!
    Margot

    SvaraRadera
  5. De roliga med just krukor är att man kan variera från år till år :) fast för mej har de nog blivit rätt lika varje år. Gillar de höga gräset i din stora kruka Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Hejsan
    Indianmyntan skickade jag efter som små pluggplantor från 'Easy plant'. Fast dom första jag fick var väldigt fula (ruttna), så det var bara och ringa och klaga. Fick då åtta nya fina hemskickade, som tur var!

    SvaraRadera
  7. Hej Stina!
    Sååå snygga planterigar!
    Gillar både fjolårets och årets :=)
    Din 'oxalistrappa' gillar jag skarpt.
    Ha ne gott!

    SvaraRadera
  8. Fina planteringar, och indianminten såg ut som nåt som verkligen skulle passa på vår sydvägg!

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina