-livet i en norrlandsträdgård

onsdag 15 september 2010

Bonusblomning och bladverk.......

Det är kul att någon växt hinner med att bjuda på en extra blomning. I år bjuder alpklematisen på det, för nu samsas både fröställningar och några ny utslagna blommor  :)
Kul !

En växt som lyser upp nu på hösten är Funkian med sina skiftande bladverk. Det finns  många sorter och jag har inte lärt mig namnat på en enda! utan säger bara Funkia. Det ville jag ändra på, så jag var inne och kollade runt lite på "nätet" för att identifiera mina funkior. Jag lyckades inte så bra, men upptäckte vad många läckra namn det finns på funkior, vad sägs om.....
"Fried Bananas", "Golden Sunburst", "Revolution", "Sweetie", "Abba Dabba Do",
"Sugar & Cream" ,"Praying Hands" ...... sköna namn...eller hur!

Här är en del av mina Funkior! (kort och gott)

Ha det bra ute i regnrusket!
 Det har vi iallafall haft hela dagen .

2 kommentarer:

  1. Hej Stina!
    Ja, det är verkligen trevligt då växter visar upp sig flera gånger under en sommar.
    Snygga Funkior! Gillar dom också, har ganska många med 'namn' men har ingen aning om vem som är vem. Bryr mig inte riktigt om det heller, säger precis som du Funkior, kort och gott.
    Ha en trevlig avslutning på kvällen!

    SvaraRadera
  2. Hej Helen!
    Känns bra att jag inte är ensam att "bara" kalla dom Funkior :) Snygga är dom hur som helst!
    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina