-livet i en norrlandsträdgård

fredag 17 september 2010

Sköna bönor...

Under ett paraply efter arbetet igår passade jag på att skörda bondbönorna!
Tur att dom klarade köldknäppen tidigare i september. Bondbönorna har stora baljor som går snabbt att skörda, jag hade inte sått så mycket heller.
Sen är det bara att sätta igång och sprita...

Bönorna ligger skönt inbäddade i baljan, nästan som i sammet... 
Spritade och klara, då det dags att koka dom 3-5 minuter, sen är det lätt att trycka ut dom ur det skyddande skalet runt bönan.
Härlig grönfärg har dom "klara" bönorna....
.....och goda är dom också, kan hända i en bönsallad eller bara smörstekta, mums :)

Ha en skön fredagskväll

4 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder!
    Beundrar alla som odlar egna grönsaker, kokar, saftar,lägger in, fryser osv.
    Själv har jag ingen kunskap, tålamod eller ork :=)
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hej Helen
    Jag kan inte skryta med att jag gör det i någon stor omfattning, men att testa lite olika grönsaker/bär(om än i mycket liten skala) tycker jag är kul :)
    Ha en fin helg du med !

    SvaraRadera
  3. Kan inte annat än att bara hålla med Helen...är själv inte heller någon grönsaksodlare. För mig är det bara perenner som gäller...just nu i alla fall...kan ju ända sig man vet aldrig...

    mia

    SvaraRadera
  4. Hej Mia
    Det är tur att man kan ändra sig och i en trädgård finns alltid tillfällen att prova både det ena och det andra...allt efter tycke och smak! Tur är väl det!
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina