-livet i en norrlandsträdgård

söndag 12 september 2010

Hösten kommer smygande med sin prakt....

Nu börja höstfärgerna komma smygande sakta men säkert. Efter några nätter med minusgrader de första dagarna i september syns det tydligt nu att trädgården håller på att övergå i ny skepnad...
 Jag hoppas att hösten blir extra lång i år, så vi får lite mer tid till vårt "växthus projekt" !
Igår blev vi färdiga med utgrävningen, skönt. (helst för sambon :)
Det blev många släpvagnslass som kördes bort.
 Idag blev det tyvärr inte mycket gjort i regnet. 
Höstblommande Kärleksörten möter Mattram som blommat oavbrutet hela sommaren...

Ormbunkarna får en ny spännande färg .....lite åt det ljust rostiga.....snyggt..


Hjärtbergenians blad börjar övergå i rosa/vinrött ...

....för att inte tala om nävornas fina skiftning till sin höstskrud

Aklejrutans fröställningar är nästan som en extra blomning :) ett helt hav av frön

Nästan som en blomma, frön är fina.


Till sist en blomma som inte ger sig, trots att vi haft flera minusgrader.
Söta Bonica är både tapper och vacker :)
Tyvärr frös bl.a alla mina Dahlior, Blomserbönan, Klockrankan och Änglatrumpeten då...
Men... men.. nu är det bara att gilla läget och jag tycker faktisk hösten är ganska härlig med sina vackra färger, den klara luften, svampskogen och att det blir så mysigt mörkt på kvällen.
Varje årstid har sin tjusning, och tur är väl det !

Ha en skön söndagskväll!

6 kommentarer:

  1. Aha... ni har haft frost... attans.... men det är som du säger ju faktiskt höst... även om man gärna skjuter upp den första frosten så långt det är möjligt... Jag fascinerades också alldeles nyligen av aklejrutans fröställningar som är mycket vackra.... Rost är ju alltid rätt... eller hur.... ;-) Skönt att utgrävningen är klar...

    Ha en bra vecka!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  2. Ja! man får njuta av vad de olika årstiderna har att erbjuda. Men jag tycker också att höstens färger är något av det vackraste i trädgården.

    mia

    SvaraRadera
  3. Hej Charlotte och Mia
    Visst är hösten härlig...men jag var inte glad den morgonen då termometern visade -3,6 grader ...på tok för tidigt även här i norr.
    Tur dom vackra färgerna kommer som plåster på såren :)
    Ha en bra vecka !

    SvaraRadera
  4. Hej Stina!
    Nej, hösten gör mig vedmodig och egentligen skulle jag vilja gå i ide och vakna först mot slutet av april :=)
    Men först skulle jag njuta av alla vackra höstfärger.
    Ha en mysig kväll!

    SvaraRadera
  5. Hej Helen
    Du måste vakna lite tidigare!! I januari/februari måste vi peta ner dom första fröna, det får du inte missa :D
    Tur du gillar höstfärgerna iallafall!
    Ha det gott!!

    SvaraRadera
  6. Haahahaaa, ja, jag vaknar väl då... med bara för frösåddens skull ;=)

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina