-livet i en norrlandsträdgård

fredag 6 maj 2011

Liiite trädgård......

...har jag hunnit med på kvällarna i veckan. Kallt har det varit så det gäller att klä på sig när rabatterna ska 'städas'. Jag försöker inte vara så noga utan låter så mycket som möjligt ligga kvar. Samtidigt som vill jag inte att det ska se för skräpigt ut, det är frestande att ta bort allt så det ser lite prydligare ut :) 
Växtskräpet jag kör i kompostkvarnen hamnar i komposten .
Förra våren la jag tillbaka det på rabatterna direkt, men jag tyckte det blev för skräpigt...så det får förmultna ett varv i komposten innan det åter hamnar  i rabatten.

...varmare är det att hålla till i växthuset. Amplarna som ska hänga på bron är planterade. Dubbel bacopa, femtunga och nepeta blev det i år, nu är det bara att vänta att dom ska växa till sig....

... och lite mallig måste jag få vara. Jag som aldrig frösått perenner förut har lyckats få några att gro :D
 Jag får tacka Helen för bra frön och instruktioner!
I helgen blir det ingen trädgård för mig, då jag ska hjälpa till och vara 'flyttgubbe' åt min dotter och hennes sambo.
Jag får se det som ett träningspass inför grävsäsongen ^^

Ha en fin helg! nu när värmen kommer åter! 

5 kommentarer:

  1. En kompostkvarn, det vore något att tänka på att skaffa Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Hej,har samma funderingar som du vad gäller att lämna kvar vissnande växtdelar i rabatten. Tror att det vore bra men det stämmer att det ser skräpigt ut, bra idé att använda kompostkvarn.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Grattis till såddsuccén! Jag gör också som du, låter det multna lite i komposten och sedan lägger tillbaka. Enköpingspark-fantasterna säger ju att man ska låta det ligga direkt, men det SER verkligen skräpigt ut.

    SvaraRadera
  4. Hej Stina!
    Härligt med lyckade sådder :=) Kul att kunna hjälpa till med lite tips och råd.
    Din kruka med Bacopa,femtunga och Nepeta kommer att bli supersnyggt.
    Har också köpt den fyllda Bacopan, nyhet för mig i år.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina