-livet i en norrlandsträdgård

tisdag 31 augusti 2010

Äppel...päppel..

För första gången får jag mer än ett-två äpplen på Transparante Blanche. Det är ca sex år gammalt och växer på en lite upphöjd bädd. Många äppelträd har det ganska kämpigt på vintern här, eftersom vi ligger på gränsen zon 5-6. Men vi jobbar på att tänja på zonerna.
Transparante Blanche verkar klara våra vintrar fint!  Nu blir det att koka äppelmos för första gången på egna äpplen :) 

Mitt andra nya äppelträd Cox Pomona överlevde vintern med blotta förskräckelsen. Fortfarande i juni såg det för sorgligt ut, som en "törpinne", jag hade nästan givit upp hoppet om det.
Döm om min förvåning när det började skjuta nya skott , först på stammen sen längst ner på "kronan". Bort med skotten på stammen och lite justering av kronan. Nu har det växt till sig riktigt skapligt i sommar. Som ett litet mini äppelträd, ganska gulligt :)
Hoppas Cox Pomona klarar denna vinter bättre, äpplena ska vara mycket goda, skulle vara kul att få smaka på dom!

Ha de gott sista timmarna av augusti!

3 kommentarer:

  1. Vad härligt att ha egna äpplen...jag hade ett äppelträd men i vinter så kom haren på besök och åt upp all bark på mitt fem år gamla träd. Tyvärr klarade sig inte mitt träd.....
    Men snart är det dags för "Äppelkakatid" som är en av mina favoritdesserter..MUMS!!

    mvh mia

    SvaraRadera
  2. Fick tips av din sambo om din sida. Nu lusläser jag allt... härliga bilder och trevlig läsning. jag hoppas att få se er trädgård "live" nån gång.

    SvaraRadera
  3. Mia: Nu blev jag också sugen på att baka äppelkaka, äpplena räcker till det också :)
    Harar ska hålla sig i skogen tycker jag!!

    Anonym
    Kul att du tittat in på min blogg, så kul att den kan glädja fler (än mig). Du är varmt välkommen tillbaka...... och att se den live :)

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina