-livet i en norrlandsträdgård

fredag 6 augusti 2010

Bukett och recept...

En bukett till en väninna som fyller jämt.
Det är kul att få plocka ihop en fin bukett till henne från trädgården !
Jag vet att det brukar vara problem med vaser vid stora uppvaktningar.
Buketterna brukar bli stoppade i både det ena och det andra till slut :O
Jag löser det med att köpa en vas på loppis till buketten jag ska ge bort och arrangera blommorna i den direkt. Sen får väninnan behålla, kasta eller ge bort vasen i sin tur....

Sommaraster, mattram, höstaster, rabatteternell, blad från violrutan och hjärtbergena. Enkel och söt !


Här är receptet på Blåbärskakan från förra inlägget. Jag bakar oftast på en "höft" så måtten är ungefärliga :)

Blåbärskaka

25 gr jäst
2,5 dl mjölk

ca 1 dl socker
ca 75 gr smör
1 krm salt
ca 7 dl mjöl

Fyllning

ca 1 liter blåbär + ca 1 dl socker

Smält smör och blanda med mjölken, värm till 37 grader.
Smula jästen och rör den med sockret tills den löst sig.
Blanda sen i mjölk/smör blandningen .
Tillsätt saltet
Blanda i mjölet (hellre lite lös deg än hård)
Låt jäsa ca 30 min
Knåda sen degen och tryck sedan ut den på en smörad plåt. Tryck ut den så det blir en lite högre kant runt om ( bären hålls på plats)
Lägg dit blåbären och strö över sockret
Låt jäsa 30 min
Grädda sedan i mitten av ugnen i 200 gr, ca 20 min eller (tills kanten har fått fin färg och bären har "kokat" ihop)
Vänta med att skära upp kakan tills den svalnat ordentligt och blåbärsfyllningen stelnat lite, annars brukar det bli ganska kladdigt att äta kakan:)

Hoppas det gick att förstå receptbeskrivningen, som sagt det är på en "höft"

Låt väl smaka !
Ha en trevlig fredagskväll, själv ska jag på fest :D


2 kommentarer:

  1. Jag kan bara intyga att blåbärskakan var jättegod...mmmmm.... :)
    sambon Ulf..

    SvaraRadera
  2. Såå fin bukett.... Smart att köpa en vas och ge bort tillsammans med blommorna!!!

    Åh, vi pratade just om blåbärskaka här hemma.... Din ser jättegod ut!

    Ha en bra helg!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina