-livet i en norrlandsträdgård

onsdag 25 augusti 2010

Jippi....det kom ett mail idag...

I mailet stod det att mitt nya växthus hade levererats iväg med Schenker :)
Äntligen har jag kommit till skott och köpt ett större växthus.
 Det blev ett, Bellis-98G
Ett mossgrönt med 6 mm kanalplast, ca 10 kvm.
Det ska stå på plats innan vintern, så det bara är att starta upp direkt nästa vår :)
Oj ...vad jag kommer längta till nästa säsong!

Gick ut och tog en koll i mitt lilla växthus.
Vindruvorna är helt mogna och supergoda.
Vitis (Labrusca) "Spulga".
Den klarade förra vargavintern i växthuset bara bra, jag hade bäddat in den ordentligt kring roten med löv.
Hoppas den klarar flytten till nya växthuset också:)

En sista gurka.
Gurkplantorna mår inte så bra längre, har fått lite angrepp av spinn, usch. 

Jag fick en liten kiwi planta av en arbetskamrat i våras. Den har växt till sig ordentligt. Jag kapade den när den växte ut genom takluckan, vilket resulterade att den har skjutit massor av sidoskott. Jag har ingen aning vad jag ska göra av den, om den går att övervintra eller om det blir komposten. Inga kiwis blev det iallafall, har inte fördjupat mig i kiwiodling !?
Härlig växtkraft har den iallafall.

Det ser ut som tomatplantan fått nya blad, men det är ett sidoskott från kiwiplantan som gillar tomaten, slingrar sig ömt kring den ;)

Nu ska det ut på Blocket, mitt lilla växthus.
 Det har varit guld värt, många plantor har blivit uppdrivna i det :)  men nu har jag "växt" ur det.

Ha det gott !


11 kommentarer:

  1. Fint växthuset var, de där kommer ju bli jättebra! Spara en vindruva till mig=)

    SvaraRadera
  2. Men va´kul med ett nytt och större växthus. Och va´det växer hos dig. Kram

    SvaraRadera
  3. Kul att du tittade in hos mig!! Välkommen tillbaks!
    Gud vad man blir sugen på att ha ett växthus när man ser allt gott du har.
    mvh mia

    SvaraRadera
  4. Ja.... det känns sååå bra med ett större växthus :)

    Roligt att du också tittade in till mig Mia !

    Självklart ska du få smaka "en" vindruva av mamma nästa gång du är hemma och hälsar på /Kram

    SvaraRadera
  5. Ett större växthus finns med i planerna här också, jag skulle vilja ha ett byggt av gamla fönster...vi får se vad det slutar med. Ang. din " vindruva" så måste jag fråga - har du planterat den i " backen" eller i en planteringshink och hur har du fått den att överleva? Jag fick nämligen kasta min i våras och den hade jag i en planteringshink.
    Lyckönskar dig till det nya stora växthuset.

    SvaraRadera
  6. Hej violrosen
    Min vindruva är planterad direkt i "backen". Inför vintern täckte jag jorden ring stammen med löv ca 20-30 cm. Den klarade minus 30 grader, helt otroligt !

    SvaraRadera
  7. Hej Stina!
    Grattis till ditt nya växthus!
    Blir roligt till våren då du får flytta in med plantor för första gången :=)
    Vindruvorna ser jättegoda ut.

    SvaraRadera
  8. Grattis till ditt nya växthus. Härligt med Kiwin, vet dock inget om dem heller! Mina vindruvor blev på friland förra vintern och klarade den utan problem. Nu ska jag till hösten plantera in dem i mitt nya växthus! Hälsn mimi

    SvaraRadera
  9. Tack Helen och Mimi.
    Vindruvorna smakar verkligen gott :)
    Fantastiskt att dina vindruvor klarade vintern på friland Mimi. Oj, vad dom ska växa när dom får ännu bättre växtfårhållande i ditt nya fina växthus
    Hoppas ni får en fin helg !

    SvaraRadera
  10. Stort grattis till ditt nya växthus! Förstår att det känns kul att få ett så stort och fint växthus! Vindruvorna ser sååå goda ut! Min vindruva som stod i en stor kruka på balkongen, klarade tyvärr inte vintern!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Tack Margot !
    Nu återstår bara "lite" arbete i september med att få det på plats. Tur jag har en "grävvillig" sambo :)
    Synd för din vindruva, det verkar svårt att övervintra dom i kruka. Samt att förra vintern var ovanligt sträng även nere hos er.
    Ha en trevlig helg du med!

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina