-livet i en norrlandsträdgård

tisdag 7 september 2010

En märklig växt ....Tillandsia fuchsii

Livet går vidare....även om livet skakar om en ibland och man får stanna upp en stund. Nu tar vi  en dag i taget och gläds åt det lilla ...

Även åt en liten och annorlunda växt som denna.  
Tre märkliga växter från Tillandsia familjen hänger i vårt vardagsrumsfönster i nylonlina. Det
 är en luftväxt, behöver alltså ingen jord, rötterna använder den bara till att fästa sig vid någon yta tex sten, gren eller annan växt. Den klarar sig länge utan vatten, några veckor utan problem (men rekommendationen är en timmes dopp en gång i veckan).
 I sommar har jag varit snäll och låtit mina Tillandsior få bada i regnvatten tunnan en gång i veckan och det verkar dom gilla för nu blommar Tillandsia "fuchsii" !
Så här ser modersplantan ut, som en spretig boll..


Det var i slutet på juli som jag först upptäckte "blomknoppen"

Det är spännande att följa utvecklingen av knopparna när man inte har en aning hur blomman kommer se ut...och det blir långsamt spännande för en Tillandsia har inte bråttom...
Jag blev glad när jag såg att det kom ut något blått..

Svårt att få en fin bild av hela växten mot ett fönster.

I dag slog den första blomman ut :)
En  annorlunda liten skönhet utvecklades "fuchsii" blomman till.
Det finns många märkliga växter på vår jord, den här växer vilt i Guatemala och Mexico.
En bra växt för dom som inte gillar att plantera om och glömmer att vattna :) 
Ha det bra

5 kommentarer:

  1. Hej Stina!! Vilken spännande växt, det vore nåt för mig som alltid glömmer vattna växterna inomhus :)
    Angående Grå Frossört så blir den ca 60 - 70 cm hög och blommar från augusti och framåt! Den vill helst stå soligt men min som står rätt skuggigt blommar ändå! Köpte den för flera år sedan från Horto Green!
    Läste ditt förra inlägg och jag hoppas allt ordnar sig och blir till det bästa!
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  2. Hej Stina!
    Men vad häftigt!
    Har ägt 2 Tillandsia men aldrig blommade mina :=)
    Du har gröna fingrar!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Hej Margot
    Tack för informationen om Grå Frossörten och omtanken :)Ska försöka hitta vart jag kan köpa frön till den. Har tänkt försöka driva upp mer perenner, får se om jag lyckas:)

    Hej Helen
    Jag kan inte skryta att jag har många inomhusväxter, få och lättskötta gäller inne för mig ;)
    Det var nog att Tillandsian fick vistas ute i trädgården (om än i en tunna) som gjorde susen.
    Trädgård är bra på många sätt:)

    Ha det gott båda två!
    Stina

    SvaraRadera
  4. Verkligen kul växt! Har aldrig sett den tidigare....och du har lyckats med att fånga den på fina bilder!
    Sänder en stor tankekram när jag läser ditt förra inlägg.

    Mia

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Hoppas du får denna kommentar. Vi har köpt glaskupor för tillandsiaväxter på en utlandsresa, men upptäckte nu när vi kom hem att de är svåra att hitta i Sverige. Undrar därför om du minns var du fick tag i dina?

    Mvh, Gabriel

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina