-livet i en norrlandsträdgård

fredag 10 september 2010

Mellan varven....

Vi försöker mellan varven av allt annat viktigt som upptar vår tid just nu, hinna med en och annan stund med underarbetet till vårt nya växthus. Vi får se om vi lyckas få upp det innan vintern. Om inte kommer det alltid en ny vår... 

Förra veckan tömde jag och plockade bort kompostena, ett ganska tungt jobb. Men jag tänkte bespara min sambo ett mindre grävjobb. Han kommer få gräva nog ändå....

Två av komposterna vilar på en presenning för att sen fyllas tillbaka i kompostlådorna när nya växthuset är på plats. Den tredje komposten var klar att användas och spridas ut  på diverse ställen i trädgården. Jag gillar kompostjord :)

Gamla växthuset behövde jag inte lägga ut på Blocket, en granne köpte det !
Jag säger bara, tack för den här tiden lilla växthus och lycka till !

Då var sambon igång...markisolering och sand ska få plats under nya växthuset.
Han brukar skoja och säg att jag planerar i trädgården och själv kallar sig "gropagrävaren". Nu får han verkligen göra skäl för namnet, tur att han stark och snäll :)... och gillar att gräva!!

.....men det är också tur att han tar en paus ibland !


Själv har jag passat på med att måla kompostlådorna i en ny färg nu när vi haft så soliga varma dagar/kvällar. Har tänkt få in lite mer färg, typ engelsk röd i trädgården :) 
Ha det gott i helgen!

7 kommentarer:

  1. Å va kul att se att ni håller på med ett växthus. Hoppas hoppas att du visar mer bilder varefter för då kan jag kika på hur det ska gå till:-))) Jag hoppas så på att jag får mitt till våren också. Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Stina!
    Hösten kan vara väldigt lång så ni hinner nog ändå en bra bit på väg med det nya växthuset. Förstår att det finns det som känns viktigare just nu och det är ju som du säger att det kommer en ny vår.
    Härligt med lite färg i trädgården, själv har jag lite 'dystert' grönt och svart :=)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Hej Lena
    Det blir säkert mer bilder på bygget! Vi är bara "lekmän" och just nu klurar vi hur vi ska lösa både det en och det andra. Så vårat sätt blir nog ett av många sätt att "bygga".... förhoppningsvis bra :)

    SvaraRadera
  4. Hej Helen
    Ja...jag hoppas på en lång höst då kan det nog hinnas med att få upp det. Ikväll grävde vi klart och imorgon kommer sanden, hoppas vi har lite flyt också :)
    Glada är vi också för lilltösen blir bara bättre och bättre :D
    Ha det gott !

    SvaraRadera
  5. Vi håller alla tummar att det går vägen för 'lillan', så bra det bara kan...
    Kram Lillasyster Eva

    SvaraRadera
  6. Hej hej...så roligt med ett nytt växthus. jag följer med spänning arbetet. Tycker du ska bjuda sambon på äppelpaj. Det kan han behöva !!! Här får du ett tips på en smarrig och enkel paj.
    skiva äpplen i en form, smält 125 gr. smör inte marg. rör ner 1.5 dl. socker 2dl. mjöl 2 tsk bakpulver. Bred detta över äpplena grädda 225 gr ca 20 min. servera med ex. vaniljvisp. mums filibabba. Hälsningar Ann-Charlotte

    SvaraRadera
  7. Hej Ann-Charlotte
    Tack för receptet, det jag ska absolut göra till honom. Det är han värd!
    Jag gjorde äppelmos åt honom igår på våra äpplen, det gillar han också. Det gäller att vara snäll med "gropagrävaren" :)
    Ha det gott...

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina