-livet i en norrlandsträdgård

torsdag 23 september 2010

Snaggade på rad....

Mina Oxalisar som varit så fina i sommar har fått gå igenom den obarmhärtiga höstsnaggen. Här står dom på rad i väntan på att bäras ner till vinterförvaringen i matkällaren. Dom får inget vatten på hela vintern utan får stå och torka till. Till våren är det bara att plocka upp lökarna och rhizomerna och plantera på nytt och ge bort allt överskott :) 



Jätteverbenan som jag frösådde i våras har växt till sig riktigt bra. Jag fick ett tips att man kan övervintra dom på samma sätt som Dahlior. Det vill jag absolut prova. Nu är den uppgrävd och snaggad, jorden skakades av rötterna, därefter la jag dom i en papperspåse med lite torv.

Det blev inte mycket kvar av JätteVerbenan efter friseringen! Den fick göra sällskap med oxalisarna ner i matkällaren. Det ska bli intressant och se om den överlever vintern ! 


När jag tog en liten tur i trädgården upptäckte jag att några taklökar börjat blomma igen.
Tänk....att man kan bli så glad av att se en liten blomma  :)

Det gäller att njuta av dom blommor som fortfarande blommar och plocka in buketter.

En del av ringblommorna är fortfarande fina.....

......även av höstastern och mattramen kan man få en enkel och fin bukett :)

 Jag hinner inte vara och påta så mycket jag vill i trädgården efter arbetet, mörktet faller alldeles för tidigt nu  :(
Hoppas helgen blir fin.....så vi kan fortsätta med bygget och allt annat höstpyssel i trädgården
Ha en fin kväll

7 kommentarer:

  1. Snygg bild den på rosa blomman! Tavla? ;)

    SvaraRadera
  2. Ja...det kanske vore en idé :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Hej! Såg att dina oxalisar fått "vinterfrisyr" ställer du ner dom med precis så där i källaren eller gör du något mer med dom? jag köpte iron cross i våras och den har blommat och varit fin hela sommaren. Nu ska jag försöka få den att överleva vintern i min källare. Synd att lördagen bjudit på regn här uppe, men det kanske inte spelar nån roll för er.....tänkte på jobbet med nya växthuset! Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder eller.......... ha det bra Ann-Charlotte

    SvaraRadera
  4. Hej Ann-Charlotte
    Jag ställer ner dom precis så där, vissa år har jag inte ens friserat dom utan ställt dom i matkällaren med bladen kvar. Sen gör jag inget mer, inte en droppe vatten får dom under vintern. Min matkällare håller mellan 5-10 grader.

    Dåligt väder...vad är det?... i morse var det bara på med underställ, fleecettröja, regnkläder, pannband jag hade t.o.m fingervantar under trädgårdshanskarna..sen ut...bygget fortsätter :)
    Ha det gott..

    SvaraRadera
  5. Hej Stina!
    Visst är det lite vemodigt att klippa ner och ställa undan växterna? Jag har tagit in Pelargoner, Änglatrumpet, klippt ner Kallorna m.m.
    Fina bilder!
    Hoppas växthusbygget går bra, väntar med spänning på fler bilder :=)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Hej Helen
    Jag håller med att det är lite vedmodigt att plocka bort växterna inför vintern. Tycker nästan lite synd om dom när jag stänger dörren till mörka matkällaren, där dom ska stå i mörkret hela långa vintern :S

    Växthusbygget fortsätter idag... -5 grader inatt, på med varma kläder! Tur solen skiner nu! kommer säkert bli en skön dag :)
    Ha det gott !

    SvaraRadera
  7. Vacker taklöksblomma! Ska försöka övervintra mina oxalisar i är, men jag får lov att ta in dem i rumstemperatur, hoppas de klarar det!
    Här har vi, tack och lov, inte haft nattfrost än, hoppas det dröjer!
    Kul att du vill vara med i min tävling, lycka till!
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina