-livet i en norrlandsträdgård

tisdag 21 december 2010

God Jul.....och knäckebröd..

Önskar alla bloggvänner en riktig
God Jul och Gott Nytt År!
Det här inlägget får också bli mitt bidrag till veckans tema Julkort på
Katarinas blogg 'Roses and Stuff.'
....... med nytagen (om än lite suddig) bild från trädgården. Snart är soffan översnöad och betongbordet ser ut som en fluffig tårta :)
......och min vita 'mini' amaryllis Alfonso?
 (Jag tror den hette så, har tyvärr tappat lappen) knoppen var iallafall fin....

.....och  blomman blev otroligt vacker:)

.....och en liten 'julklapp' från mig i form av ett recept. Ingen jul utan det supergoda knäckebrödet att lägga skinkan med lite senap på. Fick receptet av en vänninna för länge sedan och det är jag fortfarande glad för ^^
 Få ingredienser och lätt att baka.

Stinas ( Dittes) goda knäckebröd
½ liter mjölk
50 gr jäst
6 dl rågsikt grovt
6 dl rågsikt
2 tsk salt

Smula jästen. Häll på jummen mjölk. Tillsätt mjölet och salt.
Arbeta ihop degen till en längd.
Dela längden i 20 bitar. Forma bitarna till runda bullar.
Låt jäsa i 20 minuter. Använd grovt rågmjöl till utbaket.
Kavla bullarna till ca 20 cm i diameter. ( Jag brukar göra dom ovala)
Lägg på smord plåt (ej papper!). Plåten behöver bara smörjas en gång.
Grädda i 200 grader i ca 8-10 min. Låt kallna på galler.
 Supergoda!

Ta det lugnt alla som ska ut och resa i vårt avlånga land under helgerna, det får ta lite tid bara man kommer fram!
Vi verkar inte få något busväder för tillfället.....men kallllt,
men det finns hopp.....
.....i morgon går vi mot ljusare tider, det om något är en sak att fira!!
Ha det gott

12 kommentarer:

  1. Vilket gott bröd det verkar vara något som jag skall prova. Tack för receptet.

    jag undrar vad har du hängt upp på armeringsmattan i rutorna. Riktigt snyggt.

    Önskar dig ochså en riktigt GOD JUL

    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla
    Det är det vackra glaset från våran gamla ytterdörr som vi lät en glasmästare skära till i lämpliga rutor.
    Du kan se hur jag gjort( samt se dom lite tydligare) om du letar under etiketten projekt.
    Ha en riktigt skön jul

    SvaraRadera
  3. Hej Stina!
    Vad gott brödet låter, ska skriva av receptet så kanske jag kan pröva baka det efter jul.
    Hoppas du får en härlig Jul och Ett riktigt Gott Nytt Odlingsår!

    SvaraRadera
  4. Tittar in för att önska dig en riktigt God Jul och Ett Gott Nytt År!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  5. Merry Christmas to you too. The Amaryllis looks beautiful.

    SvaraRadera
  6. Tack för receptet - det skall jag prova!
    God fortsättning på julen och kram!

    SvaraRadera
  7. Rejält med snö hos dig. Tack för receptet, det ska provas. Ha en god fortsättning på julhelgen!
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  8. Brödet var väldigt uppskattat....alla tyckte det var så gott....
    ha det bäst...kram

    SvaraRadera
  9. Fin amaryllis...väntar på att andra stängelen i min vita ska blomma snart.
    Önskar dig en skön avslutning på julhelgen
    mia

    SvaraRadera
  10. Hej jag har precis skickat iväg min tomatfrö beställning till "tomatklubben". Det ska bli roligt att prova nya sorter. Åke Truedsson talade sig ju varm om sina sorter när jag hörde honom i höstas. Jag har faktiskt satt lite frö också som jag köpte av Helen. Dessa skulle ha en kylperiod så nu står dom i matkällaren och väntar......jag är ingen duktig frömänniska men hoppas att nåt litet pyre ska vilja gro. Ha ett gott slut på 2010 och ett gott nytt 2011. Ann-Charlotte

    SvaraRadera
  11. Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR
    Kram

    SvaraRadera
  12. Hmmm.. magiska horisonter:-)

    Gott Nytt År Stina önskar H!

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina