-livet i en norrlandsträdgård

torsdag 8 juli 2010

Tyst krig...

I lördags fick jag en present av dottern, Såpsprit, som hon läst om på "nätet". Den känns lite miljövänligare, eftersom den kan användas i hårbotten!
Nu har jag förklarat krig mot klematisstekeln och bladlössen. Jag klämmer.... plockar... duschar... plockar..... duschar....... Klematisstekeln är en svår motståndare, besvärligare än bladlössen. Såpspriten fungerar riktigt bra mot bladlössen och klematisstekelns gröna larver funkar den någorlunda på.
Skam den som ger sig......nu är det krig..

Viktigt att komma ihåg att späda ut den med vatten. Jag blandade ca ½ dl såpsprit med 1 liter vatten.


En gammaldags blomma, Praktbetonikan, som jag tycker ska få mycket beröm. Får aldrig ohyra, vackra blommor, växer fort och i alla lägen. Jag tycker om dom "gamla" trädgårdsväxterna. Dom utgör basen av växter i min trädgård, sen får man krydda med lite andra "finväxter" :)


Helt underbar :)
Ha det gott

3 kommentarer:

  1. Hej Stina!
    Ja, det är inget annat att göra än att kämpa mot all ohyra som förstör våra fina växter, på dom bara!
    Håller med om det du säger angående Praktbetonikan, den är superfin och fyller sin plats väl i rabatten.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Klematisstekeln är en av mina ickefavoriter, tillsammans med de svarta bladlössen på körsbärsbuskarna och " vem det nu är" som är liten och vit på vinbären. Såpsprit låter lockande så nu går jag ut i fält :-)

    SvaraRadera
  3. Praktbetonika också fin att ta in i bukett.

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina