-livet i en norrlandsträdgård

tisdag 20 juli 2010

Gröna systrar...

Nu är jag hemma igen. Det är inte klokt vad det händer mycket i trädgården när man är borta i åtta dagar både med blomningen och annat. Det är nu man märker vad den vardagliga småplockningen betyder när man tar sina rundor i trädgården, ett ogräs här, en vissen blomma knipsas där. Det var en hel del som behövdes knipsas och plockas !
Pionhäcksblomningen missade jag tyvärr i år, bara några överblommande blommor kvar. Ja ja, sånt är livet. Jag har haft en mycket trevlig resa iallafall , är fylld av inspiration.
Vi hann med ett besök på Gröna Systrar utanför Hudiksvall på hemvägen, också ett ställe värt ett besök.

Välkomnande entré


En del sommarblommor och mycket perenner


En hel del annat smått och gott till trädgården fanns


En liten visningsdel


En blomma som jag blev helt förälskad i, Vit violruta, "Album", tyvärr hade dom slut på plantor. Jag kommer inte ge mig innan jag får tag i den!!!


Ca 60-70 cm hög med knoppar som kritvita pärlor och en jättesöt blomma och dessutom stadig , helt magisk!


En till magisk (i ordets rätta bemärkelse) som jag vill ha , Trollkarlsrudbeckia "Green Wizard". Var också slut...hm


Den här gången fick "gubbarna" följa med :-) Vi avslutade med lite mat från Gröna Systras lilla servering.


Hemma har det börjat hända saker i min lilla majsodling !


Jag kan nästan inte tro det är sant, men det verkar som vi får äta egen majs i år * ler*


Lite andra godsaker väntade på oss hemma, mums
Borta bra men ....
Skönt att vara hemma iallafall

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad roligt att du tittade in på min blogg. Gröna systrar verkade fantastiskt. Jag är just nu lite svältfödd på handelsträdgårdar, då jag varit på min ö sedan början av juni. Tittade lite bakåt på din blogg, vad jätteroligt att ha trädgårdintresserade systrar, och vilken trädgård den ena har!! Fantastiskt vacker. Lägger till din blogg på mina favoriter!! Hälsn mimi

    SvaraRadera
  2. Välkommen hem du med!
    Gröna systrar verkar vara en härlig butik att besöka, såg ut att finnas väldigt mycket att handla.
    Javisst händer det massor i ens egen trädgård bara på några bortadagar. Det man missar i år får man ta igen nästa.
    Ang. Vit Violruta kan du köpa hos Larz Danielsson, min kom därifrån med tyvärr blev den kortlivad i trädgården, varför vet jag ej. Trollrudbeckia skulle du kunnat få av mig, ska gräva bort en stor tuva för att istället plantera ner annat :=) Men det är enklare att skicka frön till dig senare i höst ifall du vill och påminner mig.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset var jag kan få tag i vita violrutan !
    Låter frestande med en stor tuva Trollrudbeckia :D Men det är nog betydligt enklare med frön på posten. Jag tar/köper tacksamt lite frön i höst av dig.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Gröna Systrar besökte jag också nyligt, blev mycket förtjust över den lilla pärlan till handelsträdgård.

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina