-livet i en norrlandsträdgård

tisdag 27 juli 2010

Pelargonhörna

Min pelargonhörna har jag i hörnet på vår uteplats. Jag har alltid tyckt att pelargoner känns hemtrevliga. Nu har jag inte så många, har inte så bra övervintringsplats åt dom. I mina drömmar har jag ett Orangerie där jag kan övervintra diverse växter :)
De pelargoner som klarar vintern i källarfönstret bäst är skott som jag tjuvat på en resa i Grekland för några år sedan ! Tyvärr har jag inget namn på dom


En Mårbacka, en stjärnpelargon, en doftpelargon övriga är "Greklandspelargoner"


Greklands pelargon, nån rosenknoppsvariant, jag gillar den för den
skräpar inte :)


En till Greklandspelargon med häftig färg.


Min enda stjärnpelargon "Classic star" har blommat lite annorlunda i år, den har fått en nästan helröd blomma. Den gör väl sitt bästa för att synas bland "Grekerna" :D

Nu ska jag ut och fortsätta i trädgården, idag har det grävts bort grässvål. Det blir lite mer stenparti och busk och träd området blir lite större, jag vill få plats att plantera ett Mackia amurensis träd..... mm :)

Ha en skön onsdagskväll !

7 kommentarer:

  1. Jättefina Pelargoner. Speciellt tyckte jag om Classic star, men Greklandspelargonerna är ju förstås det absolut bästa minnet!! Hörnan är dessutom supermysig. Hälsn mimi

    SvaraRadera
  2. ja, Pelargoner är fina växter, sen har du en fin hörna till dom. Att du gör en plats för Maackia amurensis kommer du aldrig att ångra.
    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  3. Hej,
    vilken trevlig blogg jag hittat och jag håller med om att det känns hemtrevligt med pelargoner och ännu mer hemtrevligt måste det kännas med en så fin hörna.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  4. Mimi, jag håller med att minnerna från resan får leva kvar år efter år i form av blommor är bäst :)

    Helen, jag får tacka för tipset, jag läste om Mackian amurensis på din blogg och tänkte, VILL HA.."ler"

    SvaraRadera
  5. Hej Stina!
    Roligt att få ha tipsat om ett vackert träd. Den är i full knopp just nu och ska snart slå ut sina vackra blommor. Bild kommer senare på min blogg.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Det ska bli kul att få se blommningen :D
    Ha en bra dag du också !

    SvaraRadera
  7. Hm, ja...Det där med pelargoner är inget för mej. Jag tittar bara avundsjukt på alla andras fina pelargoner. Och alla har dom sååå snyggt i snygga hyllor. Om du visste hur mina eländiga pelargoner ser ut så skulle du skratta. Men jag kämpar vidare för skam den som ger sej. Det är ju som du säger, väldigt hemtrevligt med pelargoner. /Knatten

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina