-livet i en norrlandsträdgård

tisdag 19 april 2011

Anspråkslös.....

.......en lite småful kladdig blomma som jag inte studerat närmare är 'Svärmorstungas'.  Men igår när solen lyste in på dom, där de står placerade ensamma i extrarummet,  upptäckte jag.. wow vilka snyggingar!!
 .....det kändes som blomstängeln gjorde sitt bästa för att
jag skulle upptäcka den.
Krollade ihop och sträckte ut sig på samma gång.      
     Fulländad i sin enkelhet, väl värd att tittas lite närmare på...
   
 'Svärmorstungan renar luften från bensen, formaldehyd och trikloretylen, samt tar upp koldioxid ur luften nattetid och placeras med fördel i sovrummet' (information som jag hittat på nätet) 
....till och med de kladdiga dropparna var dekorativa.
Det är tur man kan ändra sig!!
 Jag fick lite dåligt samvete för alla gånger jag helt skoningslöst klippt bort blomstängeln, utan att tagit mig tid att studera den närmare.
Ja, det blev ett inlägg om en vanlig inomhusväxt bland alla vårblommor.
En riktig skönhet som också vill vara med :)
Ha en fin kväll

8 kommentarer:

  1. Hej Stina!
    Ja, nog är det kletigt men väldigt vackert då den blommar. Har för mig att det doftar ganska gott också från blomman kvällstid eller minns jag fel?
    Fantastiskt vackra foton som du dessutom har 'ramat' in snyggt.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Svärmorstungans blomma är ju så söt. Har haft blommor en gång och fattade inte först vad det var som luktade så gott. Kram

    SvaraRadera
  3. Åh! nu fick jag med dåligt samvete ...har också klippt bort blommor för att dom är så kladdiga och droppar men oj vilken vacker blomma.....ska aldrig klippa ner den igen...
    Kram mia

    SvaraRadera
  4. jag brukar åxå klippa bort blomstängeln =)
    kanske man borde ge den en chans i alla fall!
    trevlig påskhelg
    susanne

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder! Första gången vår blommade stod den bakom gardinen och ingen fattade vad det var som doftade. Vi "skyllde" på dotterns parfymer. Själva stängeln hann vissna innan vi upptäckte den. Nu vet vi bättre.

    SvaraRadera
  6. Jag önskar dig en Glad Påsk!

    SvaraRadera
  7. oj vad fina blommor svärmorstungan har :) de hade jag ingen aning om :) Glad påsk Kram Suss

    SvaraRadera
  8. Det är kul att svärmorstungan har bivit så popular igen. En riktigt härlig 70-talsnostalgiker som man inte blir av med i första taget. Hade ingen aning om att den doftade.

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina