-livet i en norrlandsträdgård

fredag 8 april 2011

Ögongodis...

Veckans tema hos Katarina är 'Ögongodis'. Så länge snön ligger och täcker det mesta i trädgården, får man njuta av det lilla 'ögongodis' som fönsterbrädan bjuder på.....

 ... som min Clivia (Mönjelilja) som blommar troget år från år...
 ......eller orkidéerna som oftast brukar blomma med någon stängel...

 ...jag har rätt tur med att få dom att blomma, fast dom inte får någon annan omsorg än dom andra krukväxterna ( som brukar vara en skvätt vatten en gång i veckan)  
 ....Kornettblomman ( Streptocarpus)  är ny på brädan, en fin födelsedagspresent....

.....på köksbordet står nästan alltid tulpaner eller pärlhyasinter, det känns bra att starta dagen med att vila ögonen på något vackert. Och då vet man att nu är det inte långt kvar till utesäsongen börjar på allvar :)

Ögongodis är också självklart för mig dom små snödropparna som dök upp närmast husväggen förra helgen ^^

Se mer tolkningar på 'ögongodis' HÄR
Ha en fin helg

13 kommentarer:

  1. Fint när man ser snön i bakgrunden utanför fönstret. Tänk vad lyxigt att vi kan ha levande växter inomhus!

    SvaraRadera
  2. Tulpaner är så vackra även då dom har blommat ut. Du bjuder verkligen på härliga bilder.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. jättefina bilder på mycket ögongodis.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. De där fönstren hade mycket ögonfröjd att bjuda på. Under den långa vintern skulle man ju deppa ihop fullständigt utan fönsterväxter.../Anja

    SvaraRadera
  5. Så mycket vackert ögongodis på din fönsterbräda! Mina två Clivior blommar också men blommorna blir oftast nere i bladvecken, har aldrig lyckats få så vackra blomstjälkar som på din clivia!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  6. Vilken final...dina ögongodisar är helt underbara!
    Önskar dig en riktigt skön helg.

    SvaraRadera
  7. Clivian är underbar! Hur gör du, min vill inte blomma alls?

    SvaraRadera
  8. Det var mycket fint. Tror jag har knoppar i min orkidée:-)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Very much eye candy in your images. Pretty.

    SvaraRadera
  10. Det blev mycket ögongodis :) Kram Suss

    SvaraRadera
  11. Hej Stina!
    Vackra bilder på massor av trevliga ögongodisar från fönsterbrädan och köksbordet.
    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Ja det är tur att vi har inneblommor att vila ögonen på.
    Underbara bilder.
    Vad snyggt du har fått bilderna vad har du för photoshop?

    Du funderade över silvernjurvindan.
    Jag har haft samma planta nu i tre år.
    Jag tar bara in krukan och förvarar den svalt i förrådet. Någon skvätt vatten under vintern annars gör jag ingenting.
    Rensar den när jag tar fram den tar bort det som är dött. Jag ställer den i uterummet när jag ser att det börjar komma nya skott vattnar den lite grann så att den kommer igång.
    Lägger bara på lite ny jord ovanpå.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  13. Vilken tur att vi har våra foton att njuta av hela året! Härliga ögongodis du visar!
    kram

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina