-livet i en norrlandsträdgård

torsdag 14 april 2011

Snart så....

Nu smälter snön här i rasande fart. På min kvällspromenad såg jag också att Umeälven hade 'rivit'. Attans... att jag inte hade kameran med, för älven såg häftig ut med alla sina isflak i kvällsolen. Kameran ska alltid ligga i fickan, måste komma ihåg det!!
Nu äntligen.......
....har lucköppnarna kommit från Willab. Hm...det är inte alltid så enkelt att montera dit dom. Vårat växthus stämde inte riktigt in på deras bruksanvisning. Efter lite modifiering och trixande lyckades vi allafall få dit första. Nu är det 'bara' tre kvar och dom ska monteras i helgen :)
För nu vill jag få ut plantor och växter från källaren.....
 ...bland annat mina pelagoner. En av dom är vildpelagonen 'Australia' som jag fick små skott av i somras från syrran, den har klarat vinterförvaringen jättebra fast den var så liten. Växer på sig riktigt bra och bjuder redan på sina söta små blommor, känner att den kommer bli en favorit:)
 ......glad är jag också att afrikas blå lilja har överlevt, hoppas att den blommar med två stänglar i sommar....

.......men jag undrar om det är något liv i dessa? Jätteverbenan som har bott i matkällaren i vinter.
Vi får se om ny jord, vatten och ljus kan väcka den till liv...det är bara att vänta och se.....kul att testa iallafall.

Ha en fin kväll

8 kommentarer:

  1. Härligt att även ni har våren på G!

    Ta du hand om din jätteberbena så kommer den säkert igen. Jag har hela vintern haft en "död" kruka i källaren och först nu ser jag små gröna skott, den är nog långsam av sig men är glad att de lever :)

    Ha det gott :)

    SvaraRadera
  2. Jag är ingen pelargonfantast, men den där var söt! Hos mig blommar just nu en "Vectis glitter". De övriga står mest och väntar...

    SvaraRadera
  3. Vad härligt när det börjar hända lite i trädgårdsvärlden. Jag hoppas min Australia växer och blir fin. Blommorna är så söta.
    Jag tänkte fråga dig en sak ang. växthus. Hade ni nåt emellan lecablocken, typ cement för att hålla dem på plats??

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Det är härligt att vi går mot vår!

    Jag har afrikas blå lilja högt upp på min önskelista, men jag har inget bra ställt att övervintra den.

    SvaraRadera
  5. Hej Lena/Isis
    Nej, vi använde ingen cement. I varje hörn + mitten på långsidorna har vi dubbla lekastenar i vilken sockelns fästbläck är fäst i med plugg spik. Vi fyllde på med sand som vi packade hårt, sköt in en enkel rad lekastenar i mellanrummen fixerade dom med hårt packad sand. Det har inte rört sig något i vinter, så vår metod verkar funka :) Men som sagt vi är bara lekmän, så det finns säkert massor med andra smarta sätt som vi inte kom på :o
    Lycka till med växthusbygget och hoppas vi får följa den i din blogg:)/ kram Stina

    SvaraRadera
  6. Hej Stina!
    Ja, varför kommer man inte ihåg kameran när man far hemifrån, man vet ju att det kan dyka upp något fint att fota :=)
    Snygg Pelargon, trevligt att den har överlevt vintern.
    Har du flyttat ut till växthuset i dag?

    SvaraRadera
  7. Hej Helen
    Nej, inte än. Vi har fått dit öppnarna och 'testkört' växthusets värme inatt. Allt verkar funka så idag åker växterna ut:)

    SvaraRadera
  8. Ja kameran skall alltid följa med, ibland så kommer jag ihåg den när det är för långt att vända om.Man lär sig aldrig.


    Härligt när växterna klarar vinterförvaringen.
    Jag köpte en Afrikas blå lilja för ett tag sedan jag har inte haft någon tidigare, kul att testa något nytt även en Calla har fått följa med hem en riktigt mörk sort..

    Jag provade att övervintra Blå Salvian men det blev inget av den kanske jag skulle ha grävt ner rötterna i krukor??
    Men jag tog några frön för säkerhets skull och de har kommit upp.

    Mitt växthus får vara tomt iår, vi har gjort varmrum av uterummet så där får de växa iår.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina