-livet i en norrlandsträdgård

söndag 1 augusti 2010

Jackmanii och lite annat...

Jackmaniin som jag planterade på försommaren har växt till sig och blommar nu riktigt fint. Det blev verkligen ett lyft för den annars så kala uteplatsväggen där den växer på dom två nya rostiga spaljeérna



När jag gjöt bordskivan råkade jag göra för mycket betong. Då "panikgjorde" jag ett fat av locket på plasttunnan som tyärr var lite buckligt.
Fatet sprack i fyra delar när jag skulle ta lös det från locket. Orsaken var nog ojämn tjocklek.
Rackarn´s också, skam den som ger sig, tänkte jag. Testade då limma ihop det med Casco superfix. Och det funkade!
Plus lite ny puts för att dölja sprickorna. Blev till och med vattentätt :)
Voilá ett nytt vattenblänk till trädgården!



Jag måste också få berätta....
Jag blev så glad när sambon kom hem med kantareller han fått av en vän.
Trodde inte det var dags än, att det varit för torrt. Tydligen har det exploderat ute i skogen sen regnet kom.

Måste snarast ut och vitja "mina" ställen :)

Älskar kantareller!
Ha det gott !! Jag ska äta gott "ler"
Hoppas ni också hittar svamp i era skogar i vårt avlånga land

5 kommentarer:

  1. Vad härligt med kantareller! Här har inte regnat så mycket att de skulle ha kommit igång. Hoppas de inte torkar bort helt :(
    Vilket fint betongfat, och klematis är nog en så härlig klättrare! Hälsn mimi

    SvaraRadera
  2. Redan kantareller!! Måste nog bli en tur till skogen i veckan. Vad kul att din klematis både växt till sig och blommar. Själv köpte och planterade jag 2st på för sommaren, en Cardinal Rouge, som snart vissnat ner helt, sedan en Summer Snow, som växer men vägra att blomma...vad gör jag för fel, tro.
    Så fint ditt betongfat blev.

    SvaraRadera
  3. Åh, kantareller som är så gott! Inte lätt att veta vart man ska gå för att hitta dom här. Ditt betongfat blev riktigt fint! Jackmanii är fin!
    Grönliljan i ditt förra inlägg är superfin, har aldrig hört talas om den! Är dom svåra att få tag på? Det var en riktig "vill ha" lilja!
    Ha det gott!
    //Margot

    SvaraRadera
  4. Fin, fint!!!
    Nyss hemkommen från Englands trädgårdar, Sissinghurst,Great Dixter och Merriments Gardens det var de vi hann med, så att växter och prylar fick plats i bilen hem:), nästa gång tar jag släpvagn med mig..
    Kram från Lillasyster.

    SvaraRadera
  5. Vildrosen; Tråkigt när inte klematisen vill sig riktigt. Min summersnow har inte heller börjat blomma, knoppar är på G! Växer din summersnow bara kommer det säkert blommor på den snart också:)

    Margot; Välsorterade plantskolor kan den finnas på. Den är inte helt lätt att få tag på. Har bara sett den på en plantskola här i Umeå i våras. Den frösår sig lätt, så om något år har jag kanske frösticklingar att ge bort :)

    Lillasyster; Nästa gång tar du släpvagn och MIG MED !!! Kram

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina