-livet i en norrlandsträdgård

söndag 29 augusti 2010

Så gudomlig...

Av alla vackra klematisar det finns, ligger ändå Summersnow mig närmast om hjärtat.
(syns kanske på headern ;)
Den är frisk, snabbväxande och så skirt vacker. Det har tagit lite tid för den att komma i blom i år. Det blev som "tvärkallt"  i augusti , den hade behövt lite mer sensommar värme.
 Hos mig växer den i halvskuggigt läge.
Bara så fin.....love it !

Blomknopparn är också vackra, jag är som sagt svag för "pärl" knoppar :)


Vad är detta?
 Tänkte jag när jag skulle skörda Jordmandeln igår.
 Den har bott i växthuset i en stor kruka, där den växt till sig till en "jättegrästuva". Chansade att nu är den nog "mogen", men det var den nog inte! "Mandlarna" var som små ärtor, jag trodde att dom skulle vara stora som typ, cashewnötter!?
 Jag blev bara full i skratt när jag skördade :D
Det var också hur svårt som helst att "rensa" dom rena från jord och smårötter!
Mängden blev ca en dl ! Och dom smakade.......ingenting....eller en aning vattenkastanj !?
Nej ...Jordmandel var inget för mig ....har nog inte tillräcklig kunskap....men det kunde ha gått och det är kul att experimentera med det okända ibland ^^
Ha en skön söndagskväll !

3 kommentarer:

  1. Klematisen är verkligen vacker! En riktig skönhet!
    Kul med Jordmandeln :))
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Hej Stina!
    Jättefina bilder på Clematisen!
    Visst, håller med, den är vacker :=) Tyvärr försvann min efter ett par år och jag har inte skaffat någon ny... ännu.
    Kan inte hålla mig för att skratta lite när jag läser om din 'stora' skörd av Jordmandel.
    Absolut ska man testa allt man tycker verkar intressant och roligt, man lär sig ju något nytt varje gång.
    Ha ne!

    SvaraRadera
  3. Hej Margot och Helen!
    Visst är det kul att testa nytt men ibland vet man inte om man ska skatta eller gråta! Jag väljer skratta det är roligare :D
    Ha det gott !

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina