-livet i en norrlandsträdgård

söndag 8 augusti 2010

Okänd lilja och lite annat smått och GOTT!

Idag har vi varit och sett tre vackra trädgårdar genom "Tusen trädgårdar".
Vad roligt det är att se när människor satt sin personliga prägel på trädgården.
Har sett flera "vill ha" växter :D
Väl hemma tittade jag lite närmare på denna vackra lilja som jag köpte för ett antal år sedan. Tyvärr har lappen kommit bort, så vad den heter vet jag ej!
Någon som vet?
Jag ska/måste bli bättre och hålla ordning på mina växtlappar.


Fantastiskt vacker är den iallafall, med eller utan namn


En gammel växt till som jag gillar är Älggräs, stadig, stor och fina fluffiga blommor. Den sprider sig ganska friskt, därför har jag grävt ner en del av en bottenlös tunna, då håller den sig snällt på sin plats.


Och nu något gott som jag är mycket stolt över !
Tredje gången gillt att odla majs och första gången den hinner mogna. Tidigare har frosten hunnit före. Jag försådde majsen redan den 6 april.
Den heter sockermajs "gourmet"


Skägget/trådarna har torkat ett tecken på att majsen är mogen!!


Skördad


Rensad


Grillad.
Majsen fick grillas inlindad i folie i 10 min först
Sedan grillad till en fin färg


Döttrarna var hemma på besök.
Ida avnjuter en pinfärsk majskolv med smör och flingsalt
Gud.... sååå... gott!!

Majs kommer finnas som en "stadig gäst" i vårt trädgårdsland
hädanefter !!
Ha en fin söndagskväll...lite vedmod känner jag...semestern är slut och arbetet väntar imorgon. Det ska ändå bli kul att få träffa alla små "juveler".
Arbetar på förskola:)

6 kommentarer:

  1. Precis som du säger, med eller utan namn så är liljan väldigt vacker även älggräset är vackert.
    Kul att du lade ut receptet på blåbärskakan, skall ge mig ut någon dag och se om det överhuvudtaget finns några blåbär, ser dåligt ut. Får väl ta frysta annars :-).

    SvaraRadera
  2. Liljan är jättevacker! Älggräset har jag sett en gång tidigare, hos svägerskan i Borlänge, riktigt vackert är det!
    Trevligt med receptet i förra inlägget och en sån kul ide att ha en vas med när man ger bort en bukett, toppen!
    Lycka till med jobbet, själv har jag lite drygt en vecka kvar av semestern innan jag också börjar jobbet på skolan!

    SvaraRadera
  3. Hej Stina!
    Liljan du visar liknar väldigt mycket en som jag har vid namn 'Mont Blanc' men det kan även vara 'White Tiger'.
    Älggräs är vackert!
    Härlig närbild på majset, ser ut som flera tandrader :=)
    Grillade majskolvar är 'mumma'

    Lycka till på jobbet!

    SvaraRadera
  4. Helen;
    Tack för hjälpen, jag googlade på liljorna och båda var mycket lika. Jag hittade en bra närbild på White Tiger, det lutar nog att det är den ändå.
    Snygga liljor är dom båda iallafall :D

    SvaraRadera
  5. Otroligt vackra liljor! Jag har just beställt några nya liljelökar ifrån höstens katalog. De är ju så otroligt vackra när de blommar! Vad fantastiskt med egen majs! I år har jag tyvärr ingen majs, pga. att jag inte hade några frösådder mitt i vår renovering hemma. Nästa år, då ska jag också njuta majs!! Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  6. Älskar majs!!! Upptäckte liljor som jag inte visste jag hade ... i min trädgård. Vet inte när jag kan ha planterat de...!
    :)

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina