-livet i en norrlandsträdgård

tisdag 17 augusti 2010

Långblommare....

Astilben är en härlig färgklick på sensommaren och att den blommar länge gör att man får njuta av prakten desto mer !
Om jag inte minns helt fel,  har den här vackra Astilben det fina namnet
"Elise" 



Astilben lyser upp vackert i kvällsolen, Ulleternellen håller sig lite i bakgrunden.


Kikar man lite närmare på Ulleternellen upptäcker man att det är en riktig sötnos den också!
 Går att torka, är fin att ha i buketter och blommar länge....


En överaskning är Purpurklätten som jag planterade skott av förra året, i sommar blommade den första gången. Jag trodde blommningstiden var ganska kort, men jag är glatt överaskad för den har blommat lika vackert  i en hel månad. Den växer i en halvskuggig rabatt, det verkar den tycka om. Jag gillar verkligen Purpurklätten, häftig färg på blommorna och fint silvrigt bladverk :)


Nu syns inte Lyckoklövrens krukorna längre, det ser ganska läckert ut när klövern har tagit över helt :D

Nu vill vi inte ha några kalla nätter mer .
Det är på tok för tidigt även för norrland att ha  +1 grad på morgonen den 17 augusti!!
Usch och hurvens !

Ha dé

4 kommentarer:

  1. Vad fint du lyckas ta bilder, kan du dela med dig av dem? kollar du mailen./ Lillasyster Eva

    SvaraRadera
  2. Purpurklätten är jättefin! Jag hade en stor planta förra sommaren, men den klarade tydligen inte vintern,för den har inte visar sig i år!
    Din Lyckoklöver är jättefin, sparar du rotbitarna inomhus under vintern, i jord eller??
    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Hej Margot
    Jag ställer ner hela krukorna i vår matkällare(har tur som har en sån) där får dom stå och vissna/torka. Tills i maj då jag plockar upp "smålökarna " från Oxalis "Iron Cross" och rhizomerna från Oxalis triangularis. Planterar på nytt, ger sen bort allt överskott av lökar och rhizomer till höger och vänster :)

    Man kan också ta upp lökarna och rhizomerna direkt på hösten och förvara dom svalt i lite torv
    (men det har jag inte provat)

    Ha det gott...

    SvaraRadera
  4. Min purpurklätt som jag dragit upp från frö klarade inte heller senaste vintern...men den är väldigt fin med sina silvriga blad och knallrosa blommor!
    Och din oxalis är verkligen jättefin!

    Hälsningar,
    Carina (från trädgårdssällskapet, vi träffades på 1000 trädgårdar)

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina