-livet i en norrlandsträdgård

fredag 13 augusti 2010

Strålöga och några krukor...

Strålöga, en ståtlig växt  blommar som bäst nu i rabatten. Den kräver ganska mycket utrymme, den blir både hög och ganska bred med stora blad. En frisk och tålig växt. Hos mig står den på gränsen för trångt, jag har fått rycka några blad från den då och då, så den inte tränger ut grannen fackelblomster helt.



Jag gillar blommorna med dom smala blombladen och den stora "knoppen"


 
Bland dom ettåriga sommarblommorna måste nog Rudbeckian vara den mest lättskötta. Blommar oavbrutet, blommorna verkar aldrig vissna utan blir bara fler. Jag har inte tagit bort en enda blomma. Tål regn, rusk och blåst (fast det har vi inte haft så mycket i sommar :)

Rudbeckian "Toto" försådde jag i början på mars.
Här i sällskap av lobelia. 




"Toto" finns med i många av mina krukor
Här tillsammans med Fjäderborstgräs, Silvernjurvinda, Millionsbells och en Tuppkam som inte längre syns framifrån fast den är "stor". Men inte stor nog för den här krukan!


 
Också här finns "Toto". I sällskap med Klockrankan, lobelia och en eternell (som jag inte vet varför den hamnade där ?)
Klockrankan har så fina blad och är en härlig klättrare. Tyvärr har jag aldrig lyckats få den att blomma. Men än är inte sommaren slut, man vet aldrig, den kanske hinner! Hoppas!! 
Den har iallafall lyckats klämma sig emellan bräderna på väggen och tittar ut på uteplatsens baksida.


Tacksamma är också mina frösådda Sommardahlior. I år blev det blandade färger, lite spännande när man inte vet vad som komma skall. Frodiga och blommar konstant, en riktig färgklick blev det!
Det här är två krukor som "växt" ihop till en :)

Ha en härlig trädgårdshelg och njut av sommarvärmen!
(Idag hade vi 26 grader :)

2 kommentarer:

  1. Så härligt det blommar i dina krukor, jättevackert!
    För andra dagen på rad, har vi 30 grader i skuggan, alldeles för varmt och kvavt för att man ska orka göra något alls! Visst är det skönt med sommarvärme, men gärna med måtta! :o))
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina