-livet i en norrlandsträdgård

söndag 15 augusti 2010

Två lyckade sallader och vitlök......

Dom två sallad sorterna jag sådde i år var verkligen ett lyckat val, ibland har man tur och väljer rätt :-) Båda sorterna har vuxit bra och sniglarna har låtit dom vara ifred! 
 Till skillnad från mina brytbönor som sniglarna ätit upp helt : ( 
Isbergssallad ¨Frillice¨ en korsning mellan isbergsallad och plocksallad.
Krispigare sallad får man leta efter, den godaste och krispigaste jag sått hittills.


En riktigt god vintersallad (Machésallad) ¨Verte de Cambrai¨  mild och god och kan skördas till snön kommer....och det hoppas jag dröjer länge...länge!

Sallad sorterna köpte jag på Impecta


Vitlöken som jag planterade i förra hösten i oktober har vuxit till sig riktigt bra. Mild och god. Lite fascinerande att av en planterad vitlöksklyfta bildas en ny hel vitlök med många klyftor ^^
"Sättvitlöken" köpte jag på Blomsterlandet. 
Jag planterade också vitlök i våras, den växte inte alls lika bra som den höstsådda. Hädanefter är det höstplantering som gäller.


Lycka är att plocka in egna grönsaker till middagen, det önskar jag att alla skulle få möjlighet att göra. Det är något speciellt med att skörda eget odlat, för mig iallafall :D

Ha det gott och en bra start på nya veckan !

2 kommentarer:

  1. Hej Stina!
    Salladerna ser verkligen goda och krispiga ut, fina bilder!
    Själv äger jag inte ett trädgårdsland, har turen att ha kompisar som odlar och brukar dela med sig :=)
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  2. Hej Helen
    Det är inte dumt med goda vänner, att dela med sig både det ena och det andra med :-)
    Ha en fin vecka du med!

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina