-livet i en norrlandsträdgård

fredag 27 augusti 2010

Praktfull höstperenn......

En av trädgårdens ståtligaste växter är Rosenflockeln, tycker jag. En pampig perenn, snygg  från första spirande grönskan på våren tills frosten på hösten sätter stopp för den.
Jag har aldrig "stöttat" upp den. Här behövs inga stödpinnar utan dom rödbruna blomstjälkarna står stadigt  både mot regn och blåst.



Det är inte alltid den hinner blomma ut helt och fullt hos mig. Det gör inget för blomknopparna är också vackra :)
 Det är bara att gilla läget när man bor i norrland.


På hösten "inbillar" jag mig att en del blommors färg blir lite intensivare.
 Det tycks jag se på klätterrosens William Baffin färg som känns ännu starkare rosa. Den fortsätter blomma oavbrutet. Inte jättemånga blommor, men dom kommer i en jämn ström.

Ha en fin helg!

3 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när det är friskt i luften, men frost är ju inte kul:(.
    Jag jobbar vidare med min vita del av trädgården, ros 'Schneewittchen', lungört 'Sissinghurst White', Hortensia 'The Bride', Daglilja 'White temptation'+ annat vitt från trädgården får samlas här.
    Lycka till med växthuset:)!!!
    /Kram från Lillasyster

    SvaraRadera
  2. Nu är det något tokigt med blogger, detta är nu mitt tredje försök att få iväg en kommentar till dig! Ja alltså Rosenflockeln är ju fantastiskt och den har jag faktiskt inte så nu till mitt nya perennland är den ett måste!! Willam Baffin har jag läst om men har inte heller. Den är härlig i färgen! Hälsn mimi

    SvaraRadera
  3. Den blir säkert fin, din vita rabatt!! Helst man läser om dom vackra växterna som ska pryda den :)
    Din runda rabatt såg jättefin ut, duktig medarbetare har du också. Han följer i mammas fotspår :D/ Kram syrran

    Morr.. nej..det är inte kul när tekniken krånglar Mimi! Det var tur att det funkade till slut :)
    Du kommer inte ångra om du planterar en Rosenflockel i din nya rabatt :)Den pryder verkligen sin plats!
    Ha det gott / Stina

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina