-livet i en norrlandsträdgård

torsdag 19 augusti 2010

Några sensommarblommor och plantfynd

Axbetonikan är en härlig växt som blommar som bäst nu hos mig. Stadiga blomstänglar som inte behöver bindas upp. Den växer i en upphöjd bädd i halvskugga. En av mina favoriter, men dom börjar bli ganska många nu:) 

En annan skir, men samtidigt ståtlig växt som jag tycker mycket om är Kransveronikan.
Det har tagit några år men nu börjar den växa till sig riktigt bra.
Den här heter "Album"


Här är en annan Kransveronika som jag inte vet namnet på. Snygg är den i allafall.

Igår var det "lilla julafton" för mig. Plantbytardag :-D
Jag kom hem med tio nya sorter som jag inte har !
Guldlysing "Firecracker", Hasselört, Spetsmössa, Rosenpimpinell,
Kaprifol, Gulltörel,
Stor ormrot, Lungört, Mongoliskt fetblad, Trebladsspira.
Oo... så roligt... dom är redan planterade i  dom utökade rabatterna.
Ha det gott !
Jag håller tummarna för att det inte
 blir frost inatt!!!
Sen är nog faran över för den har gången, enligt väderprognosen.

3 kommentarer:

  1. Hej Stina!
    Javisst är Kransveronikan en fin växt dock har den lite 'falltendens' hos mig.
    Växtmarknader/bytesmarkander är en toppen, hittar massor av fina fynd, precis som du har gjort :=)
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hej Helen
    "Falltendens" har Kransveronikan hos mig också, jag försöker få grannväxterna hjälpa till att stödja den så gott det går :)
    Ha en trevlig helg du också !

    SvaraRadera
  3. Jättevackra Kransveronikor! Härligt med en extra liten julafton, fina växter du fick med dig hem!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina